onsdag 25 mars 2020

Bidragssamhället

» Rädda flyget?

Coronavirusets härjningar och åtgärder mot detta har även haft positiva effekter. Något som jublar är miljön. Utsläppen från industrier, bilism, flyg och så vidare har störtdykt runt hela världen. Vattnet i kanalerna i Venedig är klarare än vad det varit under den här generationen. Delfiner har setts i vattnet utanför som inte har setts på årtionden. Satellitbilder visar hur luften över de stora industriområdena i allt från Kina till andra delar av världen är klarare än på länge. Det finns de som hävdar att antalet liv som räddas pga mindre föroreningar och minskad biltrafik är fler än vad Coronaviruset skördar liv.

Får detta långvariga effekter?

Troligtvis är det inte så - tyvärr! När industrierna sätter igång igen så återvänder utsläppen till "normala" nivåer. Trafiken på vägarna återvänder till det normala. Varje dag året runt dör det cirka 4.000 människor i trafikolyckor runt om på vårt klot. Men det finns ett område där vi kanske kan hoppas på att det inte återvänder till normalläge efter att Coronaviruset härjat färdigt. Flyget! I dag står större delen av världens flygindustri stilla. Det är mycket troligt att flygbolag kommer att slås ut. Här i Sverige har regeringarna i Sverige, Danmark och Norge beslutat att rädda livet på SAS genom att gå in med nya fräscha pengar. Norge tvingas dessutom försöka rädda Norwegian som väl egentligen har ännu sämre hälsa än SAS. Situationen runt om i världen är densamma. Flygplanen står kvar på marken.

Kan vi hoppas att många affärsresenärer har lärt sig att man inte behöva sitta halva livet på flygplatser, i flygplan och på hotell. Man kan sköta många konferenser och möten via olika webbapplikationer. Kanske har en hel del lärt sig att det kanske inte är så nyttigt med solsemester, skidsemester och shoppingsemester runt om i världen utan begränsningar. Kan vi hoppas att när läget återgår till det normala lägger sig flygandet på en lägre nivå?

Här i Sverige hotas lokala flygplatser av konkurs sedan flygandet mer eller mindre upphört. Jag hade ämnet uppe redan den 9 mars då ämnet för dagen var krav på att kommunerna i Nordvästskåne måste träda in och rädda flygplatsen i Ängelholm. Då var det inte så mycket Corona som hade hunnit bli hotet utan det handlar mer om rent allmänt minskat flygande. PEAB som äger flygplatsen i Ängelholm får helt enkelt inte kalkylerna att gå ihop längre. Nu har läget pga Corona gjort läget akut för flygplatsen i Ängelholm och PEAB vädjar nu själva om att kommunerna ska rädda flygplatsen.

En gång i tiden subventionerades flygplatsen i Ängelholm av kommunerna i Nordvästskåne som lämnade årliga bidrag för att subventionera flygandet. 2011 köpte Region Skåne och kommunerna i Nordvästskåne flygplatsen av Swedavia för 40 miljoner. Dagen efter sålde man flygplatsen vidare till PEAB och skickade dessutom med 15 miljoner kronor som ett engångsbidrag. I praktiken köpte man alltså för 40 miljoner och sålde direkt för 25 miljoner. Några år senare kom Kammarrätten fram till att den affären var olaglig. Men någon ändring blev det inte! PEAB fick behålla de 15 miljonerna.

Flyg - Nej tack
Nu är läget åter akut och nu vill man ha nya fräscha pengar från skattebetalarna. Man vill alltså att skattebetalarna ska subventionera flygbiljetterna för flygresenärerna medan däremot SJ som konkurrerar med miljövänligare tåg inte får några subventioner. Kanske skulle kommunerna istället köpa upp tågtrafik från Helsingborg - Stockholm för våra skattepengar istället. Det vore bättre för miljön!

Nyligen bestämde sig Västerås för att det var dags att sluta hålla flygresenärerna under paraplyt och subventionera deras flygresor till främst Stockholm. Det blev till slut för mycket pengar för skattebetalarna att punga ut med pengar för att av prestigeskäl hålla en egen flygplats i drift. En flygplats som uppenbarligen inte bär sig där passagerarna är villiga att betala vad det kostar. Läget är detsamma för Ängelholms flygplats. Den går inte ekonomiskt ihop, Coronavirus eller inte, eftersom passagerarna uppenbarligen inte är villiga att betala vad det kostar.

Går det inte ihop så behövs helt enkelt inte flygplatsen!

Källor:
Flygplatsen i Ängelholm har varslat all personal – vädjar till kommunerna om hjälp. - Helsingborgs Dagblad (tyvärr låst artikel)
Omedelbara åtgärder krävs för att rädda regional- och inrikesflyget. - Debattartikel Barometern
Välfärden är viktigare än flygplatsen, kommuner. - Debattartikel Dagens Samhälle
Applåderna till äldreomsorgen måste följas upp med pengar. - Ledare Dagens ETC

Inga kommentarer: