söndag 22 mars 2020

Höj bensinpriset

» Dubbelt upp

Så här i Coronatider kanske det kan vara viktigt att poängtera att det händer annat också i vårt samhälle. Ibland blir man lite fundersam över hur människor agerar. Så låt mig ta ett (eller kanske två...) lokala exempel.

I går såg jag en liten notis som berättade att en polis blivit påkörd här i Åstorp. Poliserna gjorde på fredagskvällen kontroll av en bil vid en bensinmack här i Åstorp. Något som tydligen de unga killarna i bilen inte uppskattade utan dom försökte smita efter att första kört på polisbilen. Bilfärden blev inte så jättelång innan dom istället försökte smita springande. Men dom fångades in av polisen.

Fartdåre
Sedan i dag läste jag en ny notis i HD om samma sak. Alltså ung kille som inte ville bli kollad av polisen så han körde på polisen innan han smet iväg. Jag tänkte först att det var en lite annorlunda beskrivning av samma händelse. Sedan ser jag att det var samma unga kille som än en gång inte ville bli kollad av polisen denna gången heller. Jag har en känsla av att denna unga 20-åriga kille ligger ganska risigt till hos polisen efter att två dagar i sträck försökt köra ner polisen och sedan försökt smita.

Det ger mig nya argument i min åsikt att det finns alldeles för många ute i trafiken som inte borde finnas där. Som tror att bilen är en leksak eller en förlängd penis att visa upp (i motsats till snoppen...). Som kör omkring bara för att det är kul. Det är dom här som trycker gasen i botten vid varje anledning till acceleration. När jag får dessa tankar framför mig hoppas jag att bensinpriset tredubblas så att det blir för dyrt att ha bilen som leksak. Kanske skulle det fyrdubblas?

Unga killar i svarta Audi och BMW! Och så här ute på landet alla EPA-traktorer/A-traktorer. Det vimlar av dom, det är allt från någon enstaka fortfarande överlevande Volvo men i dag ofta en ombyggd BMW osv. Till och med rena lastbilar som byggts om. Undrar hur många av dessa som verkligen inte kan köra mer än 30 km/tim?

Det finns dom som kallar mig bilhatare...

Läs:
Polisman påkörd i Åstorp – två män gripna. - Helsingborgs Dagblad
Bilförare försökte köra på polis för andra natten i rad. - Helsingborgs Dagblad
Polis påkörd vid fordonskontroll. - Aftonbladet
Polisman påkörd vid fordonskontroll. - Kvällsposten

Inga kommentarer: