söndag 31 december 2023

Kan vi hoppas på ett Godare Nytt År?

» Ett brev till Ebba Busch.

Jag tänkte avsluta år 2023 med att skicka ett brev till vår Energi- och näringsminister Ebba Busch. Det är faktiskt hon som är departementschef för det departement som har ansvar för Miljö- och Klimatpolitik. Vad tror ni? Tror ni att jag får något svar? Jag har än så länge inte fått något svar från vår migrationsminister Maria Malmer Stenergard på det brev som jag skickade för två månader sedan. Hur som helst väntar det här på Ebba Busch när hon återvänder till jobbet efter nyårsfirande:

Hej Ebba

Nu är det slut på det här året. Du har haft ett huvudansvar för svensk klimat- och miljöpolitik i mer än ett år. Tyvärr måste jag medge att jag inte är nöjd med din insats.

Jag har i princip alltid valt att försöka resa miljösmart. Jag har ingen bil utan reser kollektivt med främst tåget när det är för långt för att gå eller cykla. Jag har valt att inte flyga mer. Jag har förlorat intresset för utlandsresor. Även om jag är uppvuxen med att mina föräldrar tog mig med varje år på utlandsresa som barn och ung. Jag har besökt allt från Kina, Israel och Ryssland till de flesta europeiska länderna. Fast ofta åkte vi tåg, som Transsibiriska järnvägen, till Jugoslavien, till Portugal eller mina mer eller mindre årliga resor till London under många år för att köpa LP-skivor. På den tiden kunde man ta tåget till de flesta håll i Europa.

Men din politik är annorlunda. Medan biljettpriserna i kollektivtrafiken fortsätter att stiga mer eller mindre årligen satsar du på att sänka priserna på bensin och diesel för att göra dig populär bland bilisterna. Verkligheten är ju egentligen den att priserna i kollektivtrafiken ökat mer än bensin- och dieselkostnaden. Här i Skåne kostar en returbiljett från mitt Åstorp till närmsta stad Helsingborg (20 km) idag 116 kronor. En månadsbiljett för hela Skåne (som krävs om jag ska till Lund eller Malmö) kostar 1309 kronor.

Men, som sagt, du satsar på att sänka priset på bensin och diesel istället för att sänka priset på att resa miljösmart. Du satsar till och med på att göra bensin och diesel mer miljöskadligt och på att öka förbrukningen av bensin och diesel. Till och med elpriserna höjer du genom att låta elskatten stiga. Hur kan du göra detta med gott samvete? Hur kan du driva en politik som ÖKAR de svenska klimatutsläppen?

Istället motarbetar du klimatvänligt resande. Det första den nya regeringen gjorde var att skära ner på investeringarna i järnvägarna. Men samtidigt så ökas subventionerna av regionala flygresor. För oss här i Åstorp innebar den Brunblå regeringssörjans beslut om minskade järnvägsinvesteringar att bygget av en planfri övergång till spåren och andra sidan av bangården flyttades fram i tiden eftersom upprustningen av Skånebanan sköts fram för att spara pengar. Till att subventionera flyget och bygga ut Arlanda flygplats? Här kommer framflyttningen av upprustningen (vi hoppas på 2028 istället nu) innebära att det inte finns någon gångbro över spåren när ett nytt bostadsområde byggs på andra sidan spåren. Ett bygge som kopplats till bygget av en gångbro enligt kontrakt med Trafikverket. Nu kommer vi istället att få stora grupper av människor som kommer att gena över spåren istället för att tvingas gå en lång omväg.

Men det är uppenbart att för dig och din regering är bilisters och flygresenärers välbefinnande viktigare än klimatvänligt resande. Hur kan du driva en sådan politik med gott samvete? Är det detta som är kristdemokratisk ideologi?

Hur kan du påstå att du bedriver någon form av miljöpolitik när du i själva verket motarbetar en klimatvänlig miljöpolitik? Skäms du inte?

Hälsningar

Sven

Gott Nytt År

Fyrverkeri

Inga kommentarer: