måndag 15 september 2008

Sanningen om FRA

Sanningen om de verkliga skälen varför FRA-lagen är så viktig börjar allt mer klarna. Det handlar inte så mycket om att Sverige behöver de underrättelseuppgifter som kan fås fram genom att avlyssna en massa telefonsamtal och internettrafik. Vad det handlar om är att Sverige behöver dessa uppgifter för att skicka vidare till andra länder. En verksamhet som bedöms som viktig för att vårda vårt goda förhållande med diverse stater. Precis som den gamla signalspaningen på Sovjetunionen skickades vidare till USA med vändande post så skall FRA:s avlyssning av telefon- och internettrafik skickas vidare till säkerhetstjänster på olika håll. När Calle Stro... f'låt Bildt fick frågan om detta utbyte även gällde med diktaturer blev det lite harklande och hummande innan svaret blev att det nog inte kunde uteslutas. Dra ner ridån!

Och när vi nu ändå pratar om vår eminenta (det är ironiskt menat) utrikesminister så ser jag att han varit offentligt mycket kritisk mot de protokoll som utrikesnämnden fått från mötena mellan EU:s utrikesministrar. Tydligen blev den gode Calle åthutad av Frankrikes utrikesminister för att han var alldeles för stridslysten. Och den kritiken i protokollen passade inte Bildt!

Skanneloppetuppladdning 2008: Stoltheten över att jag verkar ha kommit igång med två joggingrundor i veckan är ganska stor. I går framåt tidig kväll blev det alltså dags igen att hoppa i ett par joggingbrallor, trä på mina Nike och sedan med tidtagaruret om halsen ge sig ut på en flåsrunda. Skogspromenad och ett antal gång- och cykelrundor för övrigt under dagen hade satt sina spår i benen, så jag kände redan från början att det inte var att tänka på att det skulle bli någon rekordrunda. Men tiden 30.35 tycker jag trots detta var godkänd.

JO är kritiska mot Försäkringskassan. För ganska länge sedan klagade JO på långa väntetider hos Försäkringskassan och fick då till svar från Försäkringskassan att det blir snart bättre. Bara den nya organisationen kommer igång. Det var tydligen för ett år sedan. Nu undrar JO vad som händer. Det har ju inte blivit bättre, snarare värre. Svaret från Försäkringskassan är tydligen att det blir snart bättre, bara den nya organisationen...... Jag ringde i dag direktnumret till en gammal arbetskamrat för att få hjälp i ett ärende i jobbet som socialsekreterare. Och det svarade direkt med en kvinnlig röst som sade: "Tack för samtalet". Och sedan kopplades jag ner! Jag försökte flera gånger att ringa, men fick bara ett tack för samtalet och sedan kopplades jag ner. Jag antar att den typen av åtgärder i varje fall bättrar på statistiken över svarstiderna i telefonerna?

Att den amerikanska finansjätten Lehman Brothers är på väg att konka har satt sina spår. Det här är ingen liten investmentfirma. Någon gjorde på radion liknelsen att det motsvarar om någon av de fyra stora bankerna i Sverige skulle kursa. Jag såg att bara i Storbritannien har Lehman Brothers över 5.000 anställda. Det är många som förlorar sina jobb - och antagligen generösa bonusar. Finansvärlden är lite av upp som en sol och ner som en pannkaka. Man har varit fartblinda de sista åren.

Slutligen noterar jag att jag i dag blivit ägare till ännu en ny dator. Den dator som kraschade nyligen har nu blivit utbytt och nu återstår att packa upp monstret och lära sig mer om allt lull-lull i MS Vista. Det finns ju inget annat att köpa i dag.

Inga kommentarer: