fredag 19 september 2008

Alla sparkar på Försäkringskassan

Alla sparkar på Försäkringskassan
Nu är alla elaka mot Försäkringskassan. Den här lilla bilden hittade jag i dagens nummer av tidningen Fokus som tycker att det är helt och hållet konsulterna som tagit över och styr (käpprätt åt skogen). Men, bra betalt får dom. I Computer Sweden läser jag i dag att ett av de stora bekymren är att företaget Logica inte levererat vad som skulle levereras. Deras jobb skulle varit klart i november 2007. Senaste budet är maj 2009. Tydligen ytterligare ett exempel på att man vid uppköp av konsulter blivit grundlurade. Vi kan också se att socialdemokratiske riksdagsledamoten Sven-Erik Österberg nu KU-anmält Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) för att ta reda på om man från regeringen egentligen gett Försäkringskassan rimliga villkor. Och till Ekoredaktionen berättar generaldirketör Curt Malmborg att nu har man betat av de värsta köerna. Nu är allt snart bra igen. Hahahaha!

Skanneloppetuppladdning 2008: I går på kvällen var det dags igen för en sexkilometersrunda. Jag ska försöka att hålla mig till torsdagar och söndagar. Men i varje fall en gång på helgen och en gång i mitten på veckan. Det var svalt att ge sig ut, men i övrigt kändes det riktigt skönt. Och det kändes också som om det gick bra. Jag var när jag "spurtade" i mål nästan övertugad om att tiden var under 30 minuter. Men som vanligt slog gissningen fel, 30.20 blev det. Men det är inte så illa det heller.

Jag hörde förresten på Vetenskapsradion att forskare kommit fram till att fingerlängden påverkade träningsviljan. Om du tittar på dina fingrar så har vissa ett ringfinger som är längre än pekfingret. Andra är det tvärtom. Forskning har visat att ju längre ringfingret är pekfingret, desto mer benägen är man att motionera! Jag tillhör de som har ett ringfinger längre än mitt pekfinger. Fast inte så mycket längre. Jag kan alltså inte skylla på att pekfingret är för långt nästa gång jag inte gitter ut och jogga. Fast frågan är hur seriöst man ska se på forskningen. Den bygger på försök med möss! Har möss ring- och pekfingrar?

Annan forskning visar tydligen att människor som har anlag för att vara rädda har en mer konservativ politisk uppfattning. Och det ligger kanske något i det. Ju fegare man är desto mer rädd för förändringar. Jag har också sett forskning som visar att blondiner är sexigare är brunetter. Och att gråhåriga män är sexigare än skalliga! Själv har jag begynnande gråhåriga inslag kring tinningen och börjar tydligen bli sexig. Vem f-n tror på alla vetenskapliga rön?

Slutligen noterar jag att man från sossehåll faktiskt kommit med ett alternativ till högeralliansens budgetar. Man vill från sossarna minska jobbskatteavdraget och använda delar till att sänka avgifterna till A-kassorna. Och det verkar ju lite vettigt. Den kraftiga minskning av medlemskapen i A-kassorna är illavarslande. Samtidigt som detta skulle något minska straffbeskattningen av gamla, sjuka och arbetslösa.

Inga kommentarer: