onsdag 30 augusti 2023

Mer skattepengar till flyget

» Jag slipper än så länge.

Jag ser att Ängelholms flygplats behöver mer pengar. De flesta kommuner i Nordvästra Skåne gick in med mångmiljonbelopp när tidigare ägaren PEAB för några år sedan ville bli av med förlustaffären. Nu behöver man ännu mer pengar för att överleva några år till.

Start från Ängelholms flygplats
Flygplatsen var ursprungligen militär (F10) men den civila verksamheten sköttes av Swedavia. 2011 sålde Swedavia flygplatsen till Region Skåne och ett antal nordvästskånska kommuner för 40 miljoner kronor. Dessa sålde omedelbart flygplatsen vidare till byggbolaget PEAB för samma belopp plus att man fick ett kontantstöd på 15 miljoner kronor medskickade av skattebetalarna (dvs man betalade bara 25 miljoner trots att säljarna precis köpt för 40 miljoner). Dom pengarna förklarade Kammarrätten så småningom för ett olagligt kontantstöd.

Familjen Helsingborg - Nordvästra Skåne
2020 hade PEAB tröttnat på förlusterna och ville lägga ner det hela. Det slutade med att 7 kommuner i Nordvästra Skåne (Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Perstorp och Ängelholm) tog över och köpte tillbaka flygplatsen för 20 miljoner och dessutom gick in med ytterligare 30 miljoner av skattebetalarnas pengar i garantier för att täcka förlusterna. Det ska påpekas att det man köpte var själva det konkursmässiga bolaget. Alla byggnader osv behöll PEAB och kan hyra ut. T.ex. till den nu kommunägda flygplatsen. Några kommuner tackade dock nej och höll sig borta från att subventionera flyget. Om vi med Nordvästra Skåne menar det samarbete som går under namnet Familjen Helsingborg så var det min egen kommun Åstorp samt Örkelljunga, Svalöv och Landskrona som avstod.

Nu behöver flygplatsen alltså ytterligare pengar. Så de sju kommuner som är ägare ska därför nu gå in med ytterligare 30 miljoner kronor för att flygplatsen ska överleva några år till. Sedan hoppas man på att Swedavia, dvs alla skattebetalare i Sverige, ska ta över igen det hela och driva vidare.

Flyget är ju tyvärr redan kraftigt subventionerat. Bland annat är flygbränsle undantaget från skatter. Detta trots att flyget är en stor klimatutsläppare som dessutom släpper ut sin skit högt upp där den gör ännu mer skada. Vad vi egentligen skulle göra är att flyga mycket mindre, inte att fortsätta att subventionera flyget så att priserna hålls nere och därmed ökar flygandet.

Men det är ju till stor del Makten som utnyttjar flyget och är beroende av flyget...

Läs:
Flygplatsen behöver 30 miljoner kronor till. - Helsingborgs Dagblad
Helsingborgspolitiker vill skrota miljö kraven för att rädda flygplatsen. - SVT
Ängelholm Helsingborg Airport. - Ängelholm Helsingborg Airport
Familjen Helsingborg. - Familjen Helsingborg

Inga kommentarer: