måndag 27 april 2020

Flyg vs Tåg

» Fimpa flyget ta tåget

Världen är upp och ner. Samtidigt som Socialdemokraterna tillsätter en utredning med syfte att höja hyrorna för nybyggda lägenheter är Moderaterna ivrigast i att kräva ökade utgifter från skattebetalarna för att subventionera olika verksamheter. Än så länge har man från Moderaterna inte krävt skattehöjningar, men det måste ju komma som en följd av alla de utvidgningar av Bidragssamhället som man nu kräver.

I dagens Svenska Dagbladet är två moderata riksdagspolitiker (Maria Stockhaus som är trafikpolitisk talesperson och Pål Jonson som är försvarspolitisk talesperson) förtvivlade över att flygmotståndare i Rosenbad inte vill gå in och subventionera flygbiljetterna med våra skattepengar för de som vill flyga från Sydsverige. Sverige är ju ett "glesbefolkat och avlångt land" som man skriver. Fast Sydsverige är väl inte så glesbefolkat och avlångt trots allt. Det glesbefolkade och avlånga är väl den norra delen? Eller ni har missat det i geografilektionerna?

Fimpa flyget
Det finns ingen anledning för oss skattebetalare att subventionera flygbiljetterna för de som tvunget måste ta flyget till Stockholm istället för tåget. Eller ni tycker att skattebetalarna ska subventionera tågbiljetterna också i fortsättningen? Ni förespråkar ju en "Fri marknad" där marknadskrafterna ska få råda fritt. Där tillgång och efterfrågan avgör priset. Låt flygresenärerna betala vad det kostar att flyga om dom måste flyga. Tycker dom att eventuell tidsvinst inte räcker för att motivera ett högre pris får dom ta tåget istället. Det är just så som Marknadsekonomin fungerar!

Eller det handlar om att ni vill göra ingrepp i den fria marknadsekonomin? Ska vi skattebetalare subventionera ett visst trafikslag på bekostnad av ett annat? Om vi ska subventionera något trafikslag (dvs med hjälp av skattepengar styra över resandet till ett visst trafikslag) så ska det ju vara det mest miljövänliga i så fall. Inte det mest miljöskadliga. Då är ni ju verkligen ute och reser - i dubbel bemärkelse.

Redan i dag är flyget subventionerat i motsats till järnvägstrafiken. En stor del av Sveriges flygplatser bekostas till stor del av kommunernas skattebetalare. Flygresenärerna är nämligen inte villiga att betala det biljettpris som skulle gällt om kostnader för flygplan, personal, flygplats, flygledning osv räknas in. Så mycket som halva biljettpriset står skattebetalarna för på många håll. Lägg till detta att flygbränsle är skattebefriat. Tänk på det när ni tankar bilen. Flyget betalar ingen skatt på bränslet. Den blygsamma flygskatt som finns kompenserar inte på långa vägar för detta.

Ta tåget
Låt oss ta Skåne som exempel. I Skåne finns tre flygplatser. I Everöd har Kristianstad en flygplats som kommunens skattebetalare får punga ut med stora summor för att hålla vid liv. I Barkåkra finns Ängelholm-Helsingborgs flygplats. Denna är sedan några år privatägd. När PEAB övertog flygplatsen fick man ett lagvidrigt engångsbidrag på 10 miljoner från kommunerna i NV Skåne mot att kommunernas skattebetalare i fortsättningen inte längre skulle behöva hålla flygplatsen vid liv med bidrag. Behovet av flygplatsen har dock minskat så mycket att PEAB nu åter vill ha pengar från kommunerna för att deras skattebetalare ska subventioner flygbiljetterna. En tredje flygplats finns i Sturup utanför Malmö. Till detta kommer att Skandinaviens största flygplats, den i Kastrup, finns inom synhåll från skånska kusten.

Slutsatsen är att en stor del av flygtrafiken inte lönar sig. Resenärerna är inte villiga att betala den kostnad som är förknippat med flygresan utan kräver att andra skattebetalare ska subventionera deras resande.

Samtidigt som dessa båda moderater (dom är inte ensamma....) kräver mer skattepengar till flyget så kräver Moderaterna närstående näringslivsorganisationen SNS att biljetterna på tågen ska bli dyrare. SNS kräver nämligen att de trafikavgifter som SJ t.ex. betalar till Trafikverket för rätten att köra tåg på spåren ska höjas. Avgifterna ska inte bara täcka kostnaderna för spåren utan även ta hänsyn till störningar i form av buller osv. Jag gissar att man kommer med liknande krav på flyget att betala för utsläpp och andra störningar. Eller vad tror ni?

Men visst är det fascinerande. Flyget ska subventioneras så att det blir billigare medan tågen gott kan bli dyrare och inte ska ha några subventioner. Finns det någon speciell tanke bakom den här typen av agerande? Kan man misstänka någon ideologisk tanke? Eller är det helt enkelt bara så att dom inget begriper? För det är väl inte så enkelt som att dom själva flyger och tycker att vi andra ska betala delar av deras biljetter medan pöbeln som tar tåget får skylla sig själva.

Tänk på miljön - ta tåget! Låt flygpassagerarna betala sina biljetter själva!

Läs:
Inrikesflyget i södra Sverige måste få stöd. - Moderaterna
Banavgifterna är för låga. - SNS
Tågföretagen sågar banavgiftsrapport. - Tågföretagen

Inga kommentarer: