fredag 10 april 2020

En låååång fredag

» Mer siffror

Jag tror att jag har påpekat för er kära läsare flera gånger tidigare att jag är siffernisse. Det är alltid spännande att jämföra siffror. Statistik kan säga så mycket. Sedan är jag medveten om att man ska ta siffror med en nypa salt. Man kan använda statistik för att ljuga. Det är mycket vanligt faktiskt.

I min ungdom efter gymnasiet började jag att läsa vid Lunds universitet. Jag var antagen till en utbildning över tre år som innehöll kurser i Företagsekonomi, Nationalekonomi och Statistik. Jag hann med en termin Företagsekonomi och den första av två terminer Nationalekonomi. Sedan förstörde de militära myndigheterna allt för mig. Dom tyckte att jag skulle göra min militärtjänst istället för att fullfölja min utbildning. Jag sökte om uppskov med motiveringen att jag var mitt inne i en tvåterminers kurs i Nationalekonomi. Men sådana argument bet inte på förstockade män i gröna uniformer. Jag skulle infinna mig i Karlsborg vid S2 för att bli Radiostationsplutonchef tyckte dom. Jag överklagade avslaget på uppskov men sista dagen på utbildningen fick jag mitt avslag och dagen efter tog jag tåget till Karlsborg.

Non Violence
En militär utbildning som nog varken jag eller militären var nöjda med. Efter ett antal nedklassningar och förflyttningar muckade jag 12 månader senare som telefonist som skulle placeras i inomhustjänst. Att jag några år senare kallades in och gjorde en repetionsutbildning som flygspanare vid luftvärnet tycker jag säger allt om militär kompetens. Nu sysslade jag inte med någon flygspaning under dessa veckor utan tillbringade mesta tiden vid Falsterbonäset med att tillsammans med prästen i Kivik hindra obehöriga från att komma in på skjutområdet. Men vi hade under dessa dagar många spännande samtal.

Hur som helst, någon statistik fick jag aldrig läst. Jag valde efter militärtjänsten, den så kallade Lumpen, att börja jobba istället för att försöka hoppa in i en kurs som jag läst halva av ett år tidigare. Men jag gillar fortfarande statistik. Jag tycker att det är spännande med alla siffror. Matte har varit min starka sida.

Så då kommer jag till ämnet för dagen. Den senaste väljarundersökningen som Svenska Dagbladet har publicerat. Det är Sifo som gör dessa månatliga undersökningar åt Svenska Dagbladet. Och den här undersökningen har verkligen förändringar som ligger utanför felmarginalen. Stödet för Socialdemokraterna skjuter rejält i höjden medan först och främst Sverigedumokraterna störtdyker i opinionen. Det är precis att Sverigedumokraterna lyckas behålla sin andraplats. Marginalen ner till Moderaterna är 0,3 procentenheter medan gapet upp till Socialdemokraterna nu är 11,1 procentenheter. Låt oss ta siffrorna i partierna storleksordning.

Stefan Löfven
Socialdemokraterna - 30,6% (+6,8)
Sverigedumokraterna - 19,5% (-2,7)
Moderaterna - 19,2% (+1,2)
Vänsterpartiet - 9,4& (-1,8)
Centerpartiet - 6,9% (-1,5)
Kristdemokraterna - 5,9% (-0,9)
Liberalerna - 3,8% (-0,3)
Miljöpartiet - 3,5% (-0,5)

Vi kan notera att både Miljöpartiet och Liberalerna nu har trillat under 4%-spärren. Vi kan vidare notera att den Brunblå sörjan med SD+M+Kd tappat sitt försprång över partierna bakom Januariöverenskommelsen. Förra månaden hade de Brunblå 47,0% mot JÖK-partiernas 40,3%. En månad senare har JÖK-partierna ett litet försprång på 44,8% mot den Brunblå sörjans 44,6%. Inom den Brunblå sörjan rasar Sverigedumokraterna och även Kristdemokraterna tappar och det uppvägs inte på långa vägar av en uppgång för Moderaterna. Inom JÖK-partierna tappar Liberalerna och Miljöpartiet medan Centern ökar. Men den stora förändringen är Socialdemokraternas raketuppskjutning. Det är uppenbart att man plockar stöd främst både från Sverigedumokraterna och Vänsterpartiet. Den intressanta frågan är om uppgången håller i sig.

Den Brunblå sörjan
Allt beror naturligtvis främst på Coronasmittan där det är uppenbart att svenska folket har ett stort förtroende för hur Regering och Myndigheter sköter det hela. Jag tror att det är viktigt att direktiven uppifrån inte skrämmer upp oss mer än nödvändigt. Det är en kris. Vi har drabbats av ett nytt virus som vi vet väldigt lite om, som vi inte har speciella mediciner mot, som vi inte har något vaccin mot. Hur det ska gå i framtiden är osäkert. Många länder har drabbats svårare än Sverige. Här i Europa t.ex. Italien och Spanien och kanske även Frankrike. I dag är USA på väg att bli det land som är värst drabbat.

Men, det är viktigt att komma ihåg att det är inte ett virus som kommer att utrota mänskligheten. Människor kommer att dö, men de flesta som drabbas kommer inte att bli svårt sjuka, många kanske inte ens märker att dom drabbats. Samtidigt ska vi komma ihåg att människor dör hela tiden. Antalet döda pga Coronaviruset än så länge är trots allt så få att det knappt syns i statistiken över antalet döda. Det dör varje dag ca 250 personer i Sverige av olika anledningar. Sjukdomar, olyckor osv. Coronaviruset har förorsakat totalt cirka 800 döda.

Jag såg statistik som visade att under mars månad dog det fler i Sverige år 2018 än det gjorde i år. Även om vi räknar med de som dog pga Coronaviruset. 2018 härjade sedvanlig säsongsinfluensa.

Ta ner skräckskildringarna på jorden! Men ta det lugnt och tänk på de regler som införts och rekommenderats. Vi ska vara försiktiga så att vi inte smittar andra med Coronavirus, men också så att vi inte smittar andra med någon Influensa eller Vinterkräksjuka. Det skördar också offer.

Läs lite mer:
Rekordökning för S i ny SvD/Sifo: ”Exceptionellt”. - Svenska Dagbladet
Fler döda i mars – för två år sedan. - Helsingborgs Dagblad

Inga kommentarer: