fredag 3 december 2010

Sven Tycker om järnvägskaoset

Järnvägstrubblet fortsätter. Meningen var att jag skulle ta tåget till Klippan direkt efter jobbet i dag för att hämta min son Kimmy. Men Åsa, en arbetskamrat, råkade säga att en vän till henne som skulle komma med tåget hade ringt och meddelat att det var problem för tågen mellan Kristianstad - Hässleholm pga en olycka. Alltså blev jag lite orolig för hur mitt tåg till Klippan skulle gå, det går nämligen just till Kristianstad. Och det såg lite oroväckande ut med förseningar när jag kollade på Skånetrafikens tågkarta så jag valde för säkerhets skull att gå lite tidigare och ta bussen istället. Denna tar dubbelt så lång tid och är hälften så bekväm. Men jag hann se på stationen att det tåg jag skulle åka med var inställt (!) och ersatt med buss. Vilket innebär en rejäl försening. Som sagt, tur jag valde bussen...

Men, som jag sagt redan tidigare. Mycket av kritiken mot SJ för trubbel med tågförseningar är orättvis. SJ ansvarar för kvaliteten på sina egna tåg. Men det är sällan det är där problemen ligger. Det är Trafikverket som ansvarar för snöröjning, för att elledningar, signalsystem och liknande fungerar. Det är Trafikverket som ansvarar för att det finns tillräckligt med kapacitet, dvs tillräckligt med spår. Och sedan finns det en mängd andra tågföretag som kör tåg på spåren. Här i Skåne är det inte ens Skånetrafiken som ansvarar för att Pågatåg och Øresundståg fungerar som dom ska. Det gör Arriva respektive DSBFirst. Det är dom som lade lägsta anbudet, dvs som räknade med att det skulle kosta minst att hålla tågen i trim och tillräckligt med personal. Och så är det runt om i landet. Uppdraget för att köra tågen och hålla dom i trim har gått till lägstbjudande.

Och när det gäller Trafikverket, så är det ytterst våra politiker som bestämmer hur mycket resurser Trafikverket ska ha för investeringar i järnvägen och underhåll av de spår som finns. Och hur viktigt man från den nuvarande Högerregeringen tycker att detta är kan vi se på det faktum att anslagen sänks. Från 14,5 miljarder 2010 till 11,8 miljarder 2011 och ner till 5 miljarder 2014 för järnvägsinvesteringar. Så bered er på att det blir fortsatt kaos lite då och då.

Giriga slipsnissar
Men ibland finns det pengar. De svenska storbankerna, som bara för några år sedan var i kris och hotades av bankrutt, och där vi skattebetalare fick gå in och stötta, dom räknar man med ska dela ut 20 miljarder kronor i utdelning till sina ägare. Sug lite till på den siffran. 20 miljarder kronor från bankerna (dvs vad vi bankkunder har hjälpt bankerna att tjäna) ska delas ut till ägarna till våren. Och den siffran förväntas stiga de kommande åren. Om slipsnissarna och finanshajarna inte blir fartblinda igen och kraschar i väggen så att vi andra skattebetalare får gå in och rädda dom igen. Återigen, sug på siffran 20 miljarder. Det är alltså mycket mer än vad den svenska Högerregeringen anslår för investeringar i det svenska järnvägsnätet. Men aktienissarna vill väl hinna plocka ut så mycket så fort som möjligt innan nästa krasch.

Och när vi ändå är inne på temat järnvägar. SJ är ett ganska unikt järnvägsbolag i Europa. SJ går nämligen med vinst utan statliga subventioner. Istället kräver staten av SJ att man ska ge en aktieutdelning på 10% av det insatta kapitalet. SJ är alltså en jättebra investering för den svenska staten. Taskigt att det inte är en lika god investering för resenärerna...

Och ännu en liten notis från järnvägarnas värld. I USA har politikerna beslutat att det återigen är tillåtet att ta med sig hagelbössan, geväret och revolvern och upp till 5 kg ammunition när man reser med tåg...

Och sedan ett litet mer närliggande beslut fattat av politikerna. I Moderatfästet Vellinge gick kommunen redan 2007 in och räddade den konkurshotade friskolan Ängdala skolor AB. Trots mångmiljonförluster år efter år gick kommunen 2007 in och gick i borgen för ett lån på 7 miljoner för att rädda den konkurshotade friskolan. Att kommunen enligt kommunallagen är förbjudna att lämna stöd till enskilda företag behöver man inte bry sig om i Vellinge. Där har Moderaterna under kejsar Holm styrt enväldigt.

Och se'n hade jag tänkt kommentera ytterligare Wikileaksläckorna. Jag kan inte riktigt förstå att amerikanska diplomater är så uselt informerade. Allt dom sladdrar om hem till USA är helt fel eller missförstånd om man får tro alla som förnekar att dom sagt så, gjort så eller tänkt så. Är verkligen högt betalda och ansedda diplomater så urbota dumma att dom sladdrar hem en massa lögner?

Inga kommentarer: