tisdag 28 december 2010

Moderat hemlighetsmakeri

Europaportalen har granskat de svenska EU-parlamentarikernas kontakter med lobbyister. Men fyra parlamentariker, moderaterna Gunnar Hökmark och Anna Maria Corazza Bildt, kristdemokraten Alf Svensson samt folkpartisten Cecilia Wikström vill helst hålla tyst om vilka lobbyister dom träffar så dom vägrar berätta. Dom är väl fullt upptagna med annat, som att se till att dom röstar rätt, så dom har svårt att hålla koll på vem det var som sade till dom att rösta rätt.

Calle Bildt
Sedan noterar jag att Calle Bildt har problem. Han har tydligen glömt att betala avgiften till Wordpress för att slippa sökordsbaserad reklam på bloggen. Så det började dyka upp annonser för villiga flickor från Ryssland och andra spännande annonser på bloggen. Fast Calle trodde först att bloggen hackats...

Jag ser förresten att Svenska Dagbladet roat sig med att räkna ut hur många olika bolag som är inblandade om man ska ta tåget från Stockholm till Helsingborg. Men dom räknade fel. Dom räknade bara med att det är Skånetrafiken sista biten mellan Lund - Helsingborg. Men i verkligheten åker man då ett av Skånetrafikens Öresundståg, och dom körs av det danska bolaget DSBFirst. Skulle man byta i mer naturliga Hässleholm så blir det istället Skånetrafikens Pågatåg, och dom körs istället av det brittiska bolaget Arriva. Och sedan är det ett annat bolag som sköter städningen och sedan ett annat bolag som sköter service och underhåll, och sedan ett annat bolag som...

Som jag sade redan i går så har gamle moderatledaren Ulf Adelsohn insett avregleringens avarter inom järnvägstrafiken och insett att det nog blev ett antal steg för många på den vägen. Även den andra moderaten Per Unckel, som efter förra vinterns kaos utredde järnvägstrafiken, "håller med om att mångfalden av aktörer på och kring spåren bidragit till både den här och förra vinterns stora problem för tågen." Fast ansvarig minister, även hon moderat, har inte fattat ett skvatt. Hon tycker tydligen fortfarande att allt fungerar bra. Sven Tycker att Catharina Elmsäter-Svärd borde skickas för återvinning.

Det gäller att inte ha förutfattade meningar. När jag hör om bilmärket Dodge så tänker jag på en stor maffig amerikanare. När jag hör om bilmärket Fiat så tänker jag mig en liten italiensk småbil. Men nu ser jag att Dodges bilmodeller ska säljas under varumärket Fiat i Europa...

Av julhelgens 13 mest betittade TV-program kom 12 från SVT. TV4 lyckades få in Fångarna på fortet på 13:e plats. Kommersiella kanaler som TV3 och Kanal 5 hade toppnoteringar som fick stryk av SVT:s fiaskon. Public Service Rules!

Inga kommentarer: