måndag 20 december 2010

Pluggskolan vs Pedagogisk skola

I morgon kommer Högerregeringen att ta ännu ett steg i utvecklingen från en stimulerande och pedagogisk skola till Skoltalibanen Jan Björklunds pluggskola. Nya regler ska införas med mer betyg. Att forskare och pedagoger är i stort sett eniga om att beslutet är fel har ingen betydelse. Jan Björklunds pluggskola är här för att stanna - tycker man alltså. Ett stort argument som framförs handlar om att eleverna måste få veta var dom står kunskapsmässigt. Men de som kommer med dom argumenten verkar inte ha en aning om hur skolan fungerar. Jag hörde till och med moderutternas skolpolitiske taleskvinna, Margareta Pålsson (jag skäms för att säga det, men hon kommer från Åstorp precis som eder bloggare), hade dessa argument. Att hon som lärare inte vet om att elever och deras föräldrar redan i dag ska få (det är lärarna skyldiga att ge) omdömen och information om hur det går. Vad som går bra, vad som går mindre bra och vad som behöver förbättras. Detta ska ske regelbundet. Snarare är det så att den information som SKA ges i dag ger en mycket bättre information än ett "betyg". Men, som sagt Pluggskolan är här. Den nu förkastade Flumskolan lärde elever att ta reda på fakta, att ifrågasätta information och att argumentera. Men enligt Skoltalibanen Jan Björklund är det viktigare att plugga Hallands åar, Norrlands fjäll och sjöar i Afrika och sedan sätta ett betyg på vad du kunde vid ett speciellt tillfälle.

Mer snö är tydligen på gång. Ett intressant fenomen är att tågresenärer verkar vansinniga när tåget är ett antal timmar försenat. Och samtidigt ser man intervjuer med flygresenärer som får tillbringa flera dagar på flygplatserna, och dom verkar ta detta med ro. Jag undrar vad denna skillnad i rektion kan bero på.

Men lite handlar det nog om att man inte vet vad man talar om. En sådan är Staffan Heimersson som i dagens Aftonbladet visar att med ålder kommer inte visdom. Hans rader (som i princip går ut på att man borde lägga ner hela järnvägssystemet under vinterhalvåret) innehåller så mycken okunskap och svammel att jag undrar om gubben börjar bli gammal. Ser man till att det finns tillräckligt med resurser så ska järnvägar (och annat) fungera i normalfallet. När exceptionellt väder drabbar oss kommer inget att fungera. Det kvittar vad, men man kan inte förbereda sig för allt. Järnvägens problem beror till stor del på en avreglering av verksamheten som skapat en situation där alla inblandade parter (och dom är på tok för många) alla har minimerat sina kostnader till nivåer under vad som är att rekommendera. Det finns helt enkelt inga resurser kvar att ta till när kraven ökar från en miniminivå. Trafikverket har i dag dubbelt så många "byråkrater" som sitter inomhus på kontorsstolar än personal ute i verkligheten som jobbar praktiskt. Ta tillbaka avregleringen och ge verksamheten tillräckligt med resurser. Då kommer järnvägen att fungera utom när vädret är extremt. När det är extremt får vi acceptera att det blir problem.

Se'n blir det inte mer. Nu ska jag sova och kurera en förkylning.

Inga kommentarer: