lördag 11 september 2010

Politiker gör bort sig

Så här i valrörelsens slutskede brukar det dyka upp det ena mer hårresande förslaget efter det andra från olika lokala kandidater på valsedlarna. De senaste dagarna har vi exempelvis läst om kristdemokraten i Borgholm, Sofie Jakobsson, som tycker vi ska inrätta statliga bordeller och sedan har vi den unga moderaten i Karlshamn som tycker att USA borde atombomba Iran och Irak som hämnd för bråk i Rosengård. Det ska till den unga spolingens heder säga att han snabbt insåg att hans synpunkter på Facebook är identiska med begreppet "göra bort sig".

Och lokalt har vi en moderat politiker som verkligen trampat i klaveret. För andra gången sedan förra valet har den moderata nämndemannen (och femma på moderaternas lokala lista i Åstorp) Pontus Pålsson åkt fast för fortkörning. Och i samband med detta, enligt polisen, uppträtt ohyfsat och stöddigt och nästan kört på den polis som skulle stoppa honom. Och beskyllningarna var exakt desamma förra gången han åkte fast. Att han kan sitta kvar som nämndeman efter den typen av uppträdande förvånar. Sven Tror att det antagligen INTE är så att det ohyfsade uppträdandet beror på dålig uppfostran utan på den svenska sosseskolans flummiga undervisning som bara lärt eleverna ohyfs och kaxighet. Eftersom Pontus mamma är lärare och högt respekterad moderat riksdagsledamot kan ju det ohyfsade uppträdandet inte bero på uppfostran. Vi får hoppas att mamma, som partiets skolpolitiske taleskvinna, fortsätter arbeta för mer disciplin i skolan så att svensken lär sig vad visa respekt innebär. Vi måste visa respekt för överheten - i det här fallet polisen. Sven Tycker att straffen för ohyfs mot polisen ska skärpas och ALLTID resultera i fängelse. Och upprepade fortkörningar bör naturligtvis resultera i indraget körkort.

Som jag sagt flera gånger tidigare är jag mycket kritisk till bloggare som gör reklam i sina bloggar - utan att det framgår att det är reklam. Jag tycker att dold textreklam i bloggar (och på andra håll) är ett otyg. Så när ni på bloggar läser om produkter eller företag och liknande så ska ni vara mycket försiktiga. Sannolikheten för att den som skriver på ett eller annat sätt får en ersättning för just detta är stor. Och detta påverkar naturligtvis vad man skriver. Det som står här nedanför är sådant. Jag får alltså en ersättning (hoppas jag) för att jag skriver raderna på min blogg. Det innebär inte att vad jag skriver är osant, men jag hade inte skrivit det utan ersättning.

- - Reklam - -

Jag är läsoman. Ständigt på jakt efter tidningar och tidskrifter att läsa - gratis eller extra billigt. Jag nappar ofta på provperioder på tidningar med mer eller mindre lockande värvningspremier. Och sedan är jag noga med att säga upp prenumerationen igen när provperioden går mot sitt slut. Mycket ofta har jag t.ex. en andra morgontidning som jag fixat gratis eller billigt en period. Just nu Svenska Dagbladet. Snart ersatt av Dagens Nyheter. Ett smart sätt att lösa den här typen av "missbruk" är att använda sig av Tidningsbutiken. Här finns mängder med tidningar att testa för en låg summa. Och det är så vist att prenumerationen tar slut automatiskt när perioden är slut om man inte aktivt förlänger den. Idealiskt för den som har för ovana att missa säga upp prenumerationen. För en läsoman som mig är det idealiskt.

- - Reklam - -

Trafikverket får 700 miljoner kronor mindre i anslag för att underhålla det svenska järnvägsnätet än vad man hade räknat med. Man får alltså sina anslag sänkta! Vägminister Åsa Torstensson (centerpartist) har nu gjort sina prioriteringar i budgeten. Och det är järnvägsunderhållet som får stryka på foten när nedskärningar måste göras för att betala för alla de skattesänkningar som genomförts. På Skånetrafiken är man oroliga för att det tågkaos som rått vid flera tillfällen ska bli sämre istället för bättre som man hade hoppats. Till det kan vi alltså lägga de fördubblade avgifter som järnvägsbolagen ska betala för att få köra på de svenska spåren som jag berättade om i tisdags. Den kraftiga ökningen av järnvägstrafiken som varit under senare år (som ligger högt över beräkningarna) lämnar nog inte den centerpartistiske vägministern någon ro. Det måste vidtas åtgärder för att få ner resandet är Åsa Torstenssons valspråk. Försämrat underhåll och högre priser är då en bra metod.

230.000 mer än hundra år gamla japaner är försvunna. Bland annat 884 stycken som är över 150 år gamla. Men, nu ska en undersökning göras. Det finns nämligen vissa misstankar om att en hel del av dessa i själva verket faktiskt är döda men att anhöriga underlåtit att meddela detta för att fortsätta få utbetalt pensionen. Och här har jag gått omkring i min enfald och trott att socialförsäkringsbedrägerier var ett svenskt fenomen? Helt beroende på svenskars dåliga moral och alldeles för generösa sociala förmåner. Tänk vad man kan bedra sig själv.

2 kommentarer:

Henrik sa...

Alliansregeringen har höjt anslagen till underhåll för järnvägen med nästan 40 %:

http://departementet.wordpress.com/2010/09/10/tts-nysprak-hur-en-hojning-blir-en-sankning/

Sven Tycker sa...

Jag citerar från din länk: "Detta är förvisso sant".

Sanningen är att Trafikverket upplever det som en sänkning. Sanningen är att resandet på järnväg under en följd av år har ökat. Och det har ökat mycket mer än prognoserna. Detta kräver alltså hela tiden ökade anslag. Sanningen är alltså att Trafikverket får mindre pengar för sitt arbete i en situation där anslagen borde fortsätta öka. Sanningen är att Trafikverket upplever detta som ett mycket stort problem. Sanningen är också att man inom Trafikverket och trafikbolagen är oroliga för att man kommer att tvingas skära ner trafik och att "trafikkaos" kommer att öka, inte minska.