torsdag 30 september 2010

Försäkringskassan könsdiskriminerar!?

Jag hör på radion och TV:n att Försäkringskassan dömts för könsdiskriminering när man vägrat sjukpenning till fyra gravida kvinnor. Motivet för att vägra sjukpenning var just graviditeten. De sjukdomsbesvär som kvinnorna hade var besvär som hörde samman med graviditeten. Eftersom jag inte har en aning hur svåra sjukdomsbesvär kvinnorna hade har jag ingen aning om jag anser att Försäkringskassans bedömning är riktig eller inte. Domen tar nämligen inte hänsyn till om bedömningen av sjukdomen var riktig enligt de lagar och föreskrifter som avser just sjukpenning och föräldrapenning. Istället visar domen att lagarna om sjukförsäkring står i konflikt med lagen om könsdiskriminering. Frågan är nämligen inte så lätt som man kan tro. Föräldraförsäkringen är nämligen utformad så att föräldrapenningen ska täcka in normala besvär som man kan få som gravid. Det är ju ett helt normalt förhållande att man får problem när man är gravid. Det ingår liksom i det hela att man kanske inte mår jättebra hela tiden. Av den anledningen har man i Föräldraförsäkringen infört att man kan börja ta ut Föräldrapenning 60 dagar innan den beräknade förlossningen. Den som känner att man inte orkar jobba hela tiden ska alltså kunna ta ut Föräldrapenning. Problemet är att dagarna räknas av från det totala antalet dagar så att den som börjar tidigt måste sluta med sin föräldrapenning tidigare. Alltså vill ingen utnyttja dagarna innan. Däremot tycker jag att den som har speciella besvär ska ha rätt till sjukpenning. För ett antal år sedan skärptes dock reglerna för hur svårt sjuk det krävdes att man var för att få rätt till sjukpenning. Den nya domen innebar ett kraftigt sänkt skadestånd, från 50.000 till 15.000 jämfört med Tingsrättens tidigare dom eftersom Hovrätten inte bedömer att diskrimineringen är avsiktlig. Jag för min del anser det vara könsdiskriminerande att män inte kan utnyttja föräldraförsäkringen alls före förlossningen. Ska vi anmäla?

Eftersom föräldraförsäkringen är utformad som den är, dvs att den som har normala besvär ska ta ut föräldrapenning innan förlossningen, så tycker jag inte det är rätt att den som har "normala" besvär ska ha rätt till sjukpenning. I så fall får man ändra föräldraförsäkringen. Däremot tycker jag att det är självklart att den som ha mer besvär än normalt ska ha rätt till sjukpenning, även om besvären beror på graviditeten. För övrigt Tycker Sven att de föräldrapenningdagar som tas ut före förlossningen inte ska räknas av från det totala antalet dagar. På så sätt uppnår man en större rättvisa mellan olika mammor och olika yrken.

Så har då åter cykelsporten avslöjats som den dopade verksamhet det är. Tour de France-vinnaren Alberto Contador har åkt fast med clenbuterol i urinen. Samma medel som den tyska sprintstjärnan Katrin Krabbe åkte fast med. Ett medel som förbättrar andningen. Talesmän för Alberto Contador säger att han måste ha fått i sig det hela i maten av misstag. Ack ja! Finns det någon som har något förtroende för den professionella cykelsporten? Dom borde dricka mer mjölk istället, med tanke på att det i dag är Skolmjölkens dag.

Varje gång dopningen inom den professionella cykelsporten aktualiseras brukar jag påminna om den gång för ett antal år sedan då jag råkade titta på dansk TV och dom visade ett av de stora Girona. Jag reagerade på att cyklisterna cyklade så sakta, och tänkte först att det var någon uppvärmning eller transportsträcka. Men efter ett litet tag fick jag en förklaring. Cyklisterna protestcyklade mot dopningskontrollerna. Dom protesterade alltså mot att dom utsattes för dopningskontroller. Sedan dess kommer det att ta mycket lång tid innan jag återfår förtroendet för den professionella cykelsporten.

För övrigt ser jag att min "favoritpolitiker" Fredrick Federley lyckats få publicitet igen. Dagens Media berättar om hur den centerpartistiske riksdagsledamoten lyckats få specialpris på en ögonoperation på en klinik i Stockholm. Detta mot att han på sin blogg (den "alternativa" bloggen där han är mycket mer aktiv än på sin "politiska" blogg) gör textreklam för ögonkliniken. Han har på bloggen skrivit om den kommande operationen och om kliniken vid ett stort antal tillfällen och gett länkar dit osv. Jag tar för givet att hr Federley i sin inkomstdeklaration tar upp "inkomsten" från bloggen...

Som ni säkert förstått från tidigare är jag MYCKET stor motståndare och kritisk till bloggare som säljer sin text som reklamutrymme mot ersättning på olika sätt UTAN att klart ange att det är reklam mot ersättning. De som sysslar med detta är inte värda något annat än vårt fulla, totala förakt. NI ÄR FALSKA SKITAR!

Inga kommentarer: