tisdag 21 september 2010

Ett kallt och dystert Sverige

Jag ser att man börjar bli osäkra på om valresultatet kommer att stå sig efter "onsdagsräkningen" när de sista förtidsrösterna räknas. Bland annat en hel del som kommer från utlandet. Från Högeralliansen har det dykt upp ett hopp om att detta ska ändra på slutresultatet. Nu är detta osannolikt, men vi vet ju att hoppet är det sista som överger människan. Har vi riktig otur så litar man inte på slutresultatet förrän Länsstyrelsen har kontrollräknat allt. Men det kan kanske vara nyttigt med denna osäkerhet så att våra politiker får fundera igenom hur dom ska göra. Fredrik Reinfeldt har ju hamnat i ett rejält dilemma. Hur mycket är han villig att offra och kompromissa för att få med Miljöpartiet? Ska han släppa in Mp i regeringssamarbetet? Vilka eftergifter kräver då Mp? Miljöministerposten? Vice statsministerposten (Mp blir ju trots allt största stödpartiet)? Slutgiltigt stopp för kärnkraften? Vilka eftergifter är C och Fp villiga till? Sven Tycker att det är nyttigt med några dagars respit för partierna så att dom får fundera igenom det hela.

För övrigt inleddes i dag en ny kostnadsfri månad med Dagens Nyheter. En av Högeralliansens mest tydliga megafoner under valrörelsen. Det är tur att den inte kom igång förrän efter valdagen, annars hade jag väl fått hjärtsnörp. Jag såg en vetenskaplig undersökning som konstaterade att den tidning som varit mest partisk i valrörelsen var Expressen följt av just Dagens Nyheter och sedan Svenska Dagbladet. De tidningar som varit bäst på att vara opartiska på nyhetsplats var Göteborgsposten och Aftonbladet. De tidningar som deltog i undersökningen var just dessa.

Jag har varit på begravning under dagen. Min pappas yngste bror avled bara två dagar före min pappa. Och det var begravning i Nya Ceremonihallen vid Krematoriet i Helsingborg i dag. Mamma och jag var tidiga dit och gick runt en runda i grannskapet. Här ligger bland annat den judiska begravningsplatsen. Och där hittade mamma till sin stora förvåning en gammal nära arbetskamrat som hon haft under några år när hon i sin ungdom arbetade i Helsingborg. Hon hade avlidit för bara ett par år sedan. En ung judinna vars föräldrar hade satsat allt dom ägde på att skicka henne till säkerheten i Sverige när situationen i Tyskland blev allvarlig för judar efter nazismens frammarsch. Föräldrarna dog senare under Förintelsen. Dvs en klar parallell till dagens ensamkommande flyktingbarn där oftast föräldrarna satsat allt dom äger för att skicka ett av barnen till en säker fristad i Sverige. En nyttig påminnelse i dag när vi precis har vaknat upp i ett nytt kallt och mörkt Sverige. Ett Sverige där ett 20-tal riksdagsledamöter valts in för att representera ett politiskt parti som har som grundfilosofi att skylla alla problem på invandring i allmänhet och muslimer i synnerhet. Då på 30- och 40-talet var alla problem judarnas fel. I dag är alla problem muslimernas fel. Om man tänker efter är det stora likheter. Och att en av dessa Sverigedemokrater som har valts in i Riksdagen är från mitt eget kära Åstorp gör mig beklämd. Jag skäms!






Vi gillar olika!



Låt mig med anledning av detta passa på att påminna om första artikeln i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna:

- "Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av broderskap."

Slut på citat och slut för dagen. Tänk på dom raderna ett tag och fundera sedan över hur det gick till när mer än var 20:e svensk kunde lägga en röstsedel med namnet Sverigedemokraterna på i sitt valkuvert. Här i det nordvästra hörnet av Skåne handlar det om var 10:e röstande. Jag skäms öronen av mig!

Inga kommentarer: