fredag 3 september 2010

Miljöpolitik i verkligheten

Naturskyddsföreningen i Skåne har granskat de skånska partiernas miljöpolitik. Och i sedvanlig ordning är det ingen rolig granskning. En fråga har jag tittat lite noggrannare på. Det handlar om samhällsplaneringen så att det blir mindre behov av transporter. I dag har vi en samhällsplanering där vi förväntas bo på en plats, sedan ska vår arbetsplats finnas på en helt annan plats. Och till detta ska det byggas upp stora externa handelsplatser på en tredje plats som i sin tur knäcker de lokala affärerna. Effekten blir onödigt många transporter. Det parti som är allra mest negativt på den här punkten är det forna miljöpartiet Centern. Överhuvudtaget är Centern det parti som i Naturskyddsföreningens granskning får flest ledsna ansikten.

Calle Bildt
Vår svenska Utrikesminister Calle Str.. f'låt Bildt vill inte ha någon utrikesdebatt med socialdemokraternas Urban Ahlin. Skälet är att han inte tycker att de Rödgröna partierna är tillräckligt eniga för att han ska kunna godkänna deras politik. Jag tror främst att det handlar om att Calle inte vågar debattera utrikespolitik med Urban Ahlin. Han vet att debatten då kommer att handla om att Sverige slutgiltigt helt har sålt ut sin roll som en aktiv part i den internationella politiken och istället förvandlats till en snäll Ja-sägare som gör som de stora länderna inom EU och USA säger. Vi har blivit en "Ja och Amen" part under stormakterna. Och jag tror faktiskt att Calle väldigt gärna själv hade velat något annat.

Antalet grundskoleelever som går ut grundskolan utan godkända betyg så att dom får gymnasiebehörighet är det högsta sedan 1998. Siffran har ökat för varje år sedan Major Jan "skoltalibanen" Björklund började härja i skolorna. 14.000 (nästan 12%) är en rekordsiffra. Det är alltså den högsta andelen sedan vi fick det nuvarande betygssystem. Björklunds lösning med mer disciplin och mer betyg är inte lösningen. Det som behövs är en bättre undervisning. Inte färre lärare i skolorna som är vad som hänt sedan Björklund fick makten. Men han har ju prioriterat skattesänkningar. Under Högerns år vid makten har det blivit 32.000 färre jobb inom vård, skola och omsorg.

Jag ser att Högeralliansen vill göra något åt en av deras större fiaskon. Jämställdhetsbonusen i Föräldraförsäkringen. En "reform" som lanserades som ett alternativ till ökad kvotering av föräldrapenningdagarna. Enligt Försäkringskassans utvärdering av systemet har det inte haft någon betydelse för att locka pappor att ta ut Föräldrapenning. Grundargumentet till att införa bonusen är att det är det faktum att pappor tjänar mer (dvs förlorar mer på att vara hemma) som gör att dom bara tar ut en liten del av föräldraledigheten. Får dom då en liten extraslant så ska det kompensera för den ökade inkomstförlusten. Jobbskatteavdraget (dvs straffbeskattningen av sjuka, gamla, arbetslösa och just föräldralediga) har dock en motsvarande negativ effekt på inkomstförlusten. Eftersom även familjer där mamman tjänar mest har ungefär lika skev fördelning av föräldrapenninguttaget så kan vi fastslå att det inte är inkomstförlusten som avgör. Det är också så att familjer med höga inkomster (höga utbildningar) har en jämnare fördelning av uttaget. - "Det är ett för krångligt system för att det ska locka tillräckligt många. Det här har inte fungerat som vi hoppades" säger Maud Olofsson. Att tro att ett förenklat system skulle innebära några radikala förändringar är naivt. Men det är ju just vad Maud Olofsson ofta är.

Den nya Försäkringskasssan
Och apropå Försäkringskassan så såg jag att dom ska göra en reklamkampanj för "Mina Sidor" på deras hemsida. Men hur svenska folket ska lockas att utnyttja detta bättre efter att ha sett FK-personal åbäka sig framför kameran begriper jag inte. Dom kommer istället bara att få ännu mer vatten på sin kvarn när dom tror att det är personalens fel att det är så länga handläggningstider. Det har gått utför sedan Hoa Hoa-tiden.

Slutligen noterar jag att SJ gjorde en vinst på 340 miljoner 2:a kvartalet, en fördubbling av vinsten från 1:a kvartalet. Vi kan alltså förenkla det hela. SJ gör vinst och levererar in pengar till Staten utan att få statliga subventioner för att sköta trafiken. SAS gör jätteförluster trots att flyget subventioneras av skattebetalarna. Och så säger politikerna att dom vill stödja miljövänliga alternativ. Är det någon som får detta att gå ihop?

Inga kommentarer: