onsdag 8 september 2010

Elakt om Fredrick Federley

I går berättade jag att Alliansmegafonen Expressens upprördhet över att Maria Wetterstrand i skolan för 20 år sedan hade haft en affär med programledaren för skoldebatten i TV. En debatt som enligt många bedömare har varit den bästa TV-debatten i valrörelsen än så länge. Men det är nog inte så många som när dom tänker efter är upprörda. Upprörd är däremot frilansjournalisten Tonchi Percan som hävdar att Expressens alliansmegafon Niklas Svensson har stulit hela nyheten från honom och hans bok utan att ange källa. En källa som däremot Aftonbladet angav i sin redogörelse av "skandalen". Hos Resume läser jag om nämnda Niklas och hans nära vänskap med Centerpartiets egen Stureplanstönt Fredrick Federley. Skall man vara politisk journalist och få många scoop så gäller det att umgås med politikerna. Men, man ska som läsare också vara försiktig med vilka bindningar journalister har till politiker. Det färgar lätt vad man skriver. Veckans Affärers krönikör Camilla Wagner skriver om nämnda "centerpartist", Fredrick Federley, under rubriken "Vad är dina njurar värda, Fredrick Federley?" Anledningen är Stureplanscenterns förgrundsfigurs engagemang för att legalisera sexköp. "Människors kroppsöppningar bör inte vara en handelsvara i ett civiliserat samhälle" skriver Camilla, och det är inte så ofta jag gläds över något hos Veckans Affärer. Men Fredricks plan att propagera för sina vridna idéer om sexköpslagen tillsammans med strippan Pye Jakobsson på alliansens gemensamma valkafé i Gamla Stan blev det stopp för. Där ville dom inte veta av honom. Min gissning är att hr Federley börjar närma sig den punkt där han inte längre titulerar sig centerpartist! Fredrick Federley har inte själv hunnit kommentera det hela på sin ena blogg. Han hinner väl bara med att Twittra om besök på krogar och att blogga på sin "andra blogg", den lite mer privata...

I USA står Pastor Terry Jones fast vid sina provocerande tankar om att bränna Koranen på ett bokbål. En aktion som ju bara visar att det inte bara finns korkade fundamentalistiska muslimer som är en skam för den stora majoriteten av sansade muslimer. Det finns också korkade fundamentalistiska kristna som de flesta kristna skäms för. Protesterna mot dumheterna är många från de mest skiljda håll. Det hela är något som bara styrker mig i min uppfattning, religioner är av ondo. Fundamentalister finns överallt och dom är värst.

Sedan ser jag, apropå vad jag skrev i går om elbråket i Norrbotten att Energimarknads-inspektionen begär tvångsförvaltning av företaget Ekfors Kraft. Sven Tycker att alla former av monopol (och eldistributionen är av naturliga skäl ett monopol) får inte hamna i privata händer. Sven Tycker att den typen av verksamhet ska skötas av samhället. Här har vi ännu ett argument för detta.

Slutligen ser jag att slipsnissarna på HQ Bank fått väl tilltagna bonusar utbetalda trots företagets krasch. Som jag sagt tidigare, slipsnissar lämnar alltid det sjunkande skeppet med fickorna fyllda av sedlar medan dom skrattande ser hur vi andra får städa upp efter dom.

Höstjogging: Enligt planen skulle det vara en kort runda i dag. Och det blev det också. 5,5 km via Tingvalla och motionsspåret där uppe. Framåt lunch när jag sprang hade det hunnit bli mycket varmare än jag trodde. Så trots att jag tog det ganska lugnt så blev det rejält svettigt. Tiden 28.50 är fullt godkänt även om den inte alls är speciellt bra jämfört med tidigare. Men, som sagt, jag tog det lugnt.

Inga kommentarer: