fredag 16 oktober 2009

Bra eller dåligt med extraknäck?

Med anledning av kritiken mot Thomas Bodström (s) för att han ibland väljer att jobba som advokat istället för att sitta i riksdagen så har Aftonbladet passat på att granska vilka riksdagsledamöter som tjänar mest på extraknäck förutom riksdagsledamotuppdraget. Och den gode Thomas kommer faktiskt först på 15:e plats. Topp-16 listan innehåller 7 moderater, 4 socialdemokrater, 4 centerpartister och en folkpartist. Visst är det bra när riksdagsledamöter inte tappar kontakten med verkligheten utanför riksdagshuset, men när dom tjänar mer från annat än riksdagsledamotuppdraget (som är 55.000 kr/mån - och det bör man kunna leva gott på) så blir jag orolig. Var ligger då prioriteringarna?

Jag ser att bananjätten Dole gett upp. Dom har förstått att deras stämning av Fredrik Gerttens film Bananas i slutändan bara gynnat filmen och missgynnat Dole. Det är mycket bättre att förtiga det hela. Tydligen fanns det någon på Dole som inte helt hade tappat tankeförmågan. Filmen hade inte fått en bråkdel av de tittare, som den nu får, om man inte blivit stämda av Dole.

Jag fick ett erbjudande om att prenumerera på en ny tidning som hette Stuff. Jag blev först lite förolämpad eftersom tidningen såg ut att vara någon sorts herrtidning. Främsta blickfånget på framsidan är en lättklädd tjej. Men det är visst en tidning om prylar. På Tidningskungens sajt
ser jag att de som intresserat sig för Stuff också visat intresse för More och Slitz. Och det säger väl allt, dom satsar också på lättklädda töser. Har vi verkligen inte kommit längre än att utgivarna tror att allt går att sälja med en tjej i bikini som blickfång?

Den vackra skånska flaggan
Skånska ord: Dagens ord får bli en beskrivning av vädret, Pissevär. Det regnar (i mindre väl valda tidpunkter påminner delar av regnet om snöblask) och det är inget kul alls. Det är vad jag alltid benämner som pissevär.

Det var alltså redovisning av höstens Fotomara i Höganäs (arrangerad av Höganäs Fotoklubb) i går på kvällen. Som väntat lyckades jag inte upprepa förra årets sensation, då jag vann hela tävlingen. Det blev en sammanlagd 10:e plats bland de 16 deltagarna. Fyra bilder fick någon placering i de 12 olika motiven. Men, jag får vara nöjd. Den här placeringen är klart rättvisare än förra gången. Och jag tycker juryn hade gjort ett bra jobb. Vinnarbilderna var i många fall verkligt fina bilder. Vi kunde i Åstorps Fotoklubb också glädja oss åt att belägga de fyra första platserna. Fast jag ska väl inte säga så mycket eftersom jag fick stryk av en hel del från Örkelljunga Fotoklubb som är tredje klubben i detta mångåriga samarbete.

Stenrik

2:a plats

Vackra stenar på stranden i Skäret



Strandtavla

5:e plats

Ett eget konstverk på stranden i Skäret



Rullenummer

6:e plats

Hittar man ingen bra sjua får man göra en sjua



Leklust

7:e plats

Lekande barn som sagt i Mjöhult

Inga kommentarer: