fredag 2 oktober 2009

Omtenta för irländarna

I dag får irländarna göra om sin folkomröstning om EU:s nya grundlag, det s.k. Lissabonfördraget. Dom fick ju "icke godkänt" på sitt svar förra året. Men det är ju tur att EU-demokratin låter folket tenta om. Det är mer än vad Major Jan "skoltalibanen" Björklund (fp) tycker att svenska skolelever som misslyckats ska kunna. Hur som helst kommer troligtvis irländarna att godkänna fördraget denna gången. Dels har man fått en del garantier från Bryssel i frågor som kan ha avgjort för Nej vid förra folkomröstningen. Fast vad garantier från Bryssel är värda vet vi svenskar av egen erfarenhet. När EU-Domstolen i Luxemburg fått upp en fråga kvittar det vad politiker, regeringar, parlament och EU-byråkrater beslutar. Juristerna bakom skranket kan överpröva allt. Vidare har Ja-sidan satsat massivt på propaganda. Hela det irländska näringslivet står bakom Ja-kampanjen med stora belopp. I stort sett alla politiska partier satsar stort på Ja-sidan. Och till detta EU-Kommissionens massiva satsning. Bland annat en 16-sidig tidningsbilaga några dagar innan folkomröstningen. Och dessutom resonerar många irländare som så att det inte är någon mening med att slösa tid och pengar på att rösta Nej eftersom man bara får göra om det tills man svarat rätt.

Från Mellanöstern rapporteras att även den palestinska sidan helt överraskande dragit tillbaka sitt stöd för den FN-rapport som utrett krigsbrott under sista Gazakriget. Främst Israel men även Hamas fick kritik för begångna krigsbrott. Och från Israel har det drivits en intensiv kampanj för att förhindra att Goldstone-rapporten hamnar i FN:s säkerhetsråd. Mycket intensiva påtryckningar från USA ligger troligtvis bakom den palestinska myndighetens beslut. Men jag tror inte heller att det är en tillfällighet att det från Israel samma dag meddelats att ett antal palestinska fångar i Israel skulle släppas fria!

Antalet sjukhussängar i Sverige fortsätter att minska, en minskning som pågått i många år. Jämfört med ett 30-tal andra industriländer så har Sverige enligt OECD nu halkat ner på sistaplatsen när det gäller antalet vårdplatser på sjukhusen. Det är ju för väl att vi trots detta har råd med skattesänkningar? Beläggningen på sjukhusen är idag 100-105%. Ganska skickligt att klara det. Fast ryktet om att man skulle börja lägga patienterna skafötters är inte sann - än!

Det har nu gått 11 veckor sedan jag anmälde mig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen. Och jag fick ordnat papper så att jag kunde skicka in en ansökan till min A-kassa, (STs arbetslöshetskassa). Det har gått 10 veckor sedan min ansökan blev registrerad hos A-kassan. Det har varit två månader som det inte har betalts ut någon lön eller någon A-kassa. Och senast jag loggade in på A-kassan så verkar det fortfarande inte ha hänt ett dugg. Jag får en allt större förståelse för de stackare som jag träffade i mitt jobb som socialsekreterare och som tvingats uppsöka socialen för att få pengar till mat och hyra eftersom A-kassan (eller Försäkringskassan) inte blivit färdiga. Jag är fullt medveten om att personalen som jobbar med detta gör allt vad dom kan. Jag lägger ingen skuld på dom. Jag är också medveten om att arbetslösheten har ökat kraftigt (det minskade Utanförskapet ni vet...). Men, det har pågått en lång tid nu. Och de som är ansvariga för beslut om resurser för handläggningen och organisationen har jag bara en önskan för. Måtte ni själva bli arbetslösa omedelbart och bli utan inkomst i 2-3 månader. Kanske skulle den nonchalans som helt uppenbart präglar er inställning till era medlemmar bli lite annorlunda då. Jag är lyckligt lottad som har en fru som tjänar mer än mig och dessutom har jag lite buffert att använda så jag klarar mig ett litet tag till. Men, NI ska skämmas! Är detta en medveten politik för att sätta åt alla som inte jobbar? Räcker det inte med straffbeskattning?

Den vackra skånska flaggan
Skånska ord: Nästa ord i vår genomgång av skånska ord blir Ännaklämd. Och det är något som jag blir över hur vårt samhälle är på väg att utvecklas. Se t.ex. mina synpunkter på A-kassan här uppe. Ännaklämd är skånska för att vara bekymrad.

Jag ser förresten att Cecilia Giertta, som är vd för Sveriges Bryggerier, tycker att ölbranschen har oförtjänt dåligt rykte när det gäller att göra reklam för sina produkter. - "Vi är verkligt oroade för ungdomsfyllan" säger hon. Jo, men det märks verkligen inte när bryggerijättarna gör TV-reklam för öl.

Inga kommentarer: