söndag 6 september 2009

En bloggare blir ännu äldre - 57

Och därmed var det sagt. Det finns dom som firar sina födelsedagar. Det var mer än 30 år sedan jag hade vuxit ifrån sådana dumheter. Under lång tid "firade" jag min födelsedag med att ta en dagsutflykt till København i ensamhet. Men de sista åren har jag inte ens gittat göra detta. Jag får försöka ha det i åtanke till nästa bemärkelsedag om ett år.

Försäkringskassans service har blivit sämre
Jag såg att Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) tydligen på allvar insett att den kraftiga nedskärning av resurserna till Försäkringskassan som hon började sin ämbetsperiod med att göra var ett totalt misslyckande. De våldsamma väntetider som drabbat Försäkringskassans kunder beror delvis på dessa minskade resurser, delvis på en dåligt genomförd omorganisation med inriktning på centralisering och avpersonifiering och detta samtidigt som reglerna gjordes mer komplicerade. Enligt Socialförsäkringsministern ska nu Försäkringskassan få de medel dom begärt. Bättre sent än aldrig. Sent ska en syndare vakna. Fast, det är tveksamt om jag litar på den här damen.

Rävastenen
Jag fick tillbaka två filmer från framkallning i veckan. Den här bilden tog jag för ett par veckor sedan när Kimmy och jag var ute på en långpromenad på Söderåsen. Det här är den s.k. Rävastenen. En stor sten som troligtvis var någon form av offersten för den stenåldersby som den troligtvis låg mitt i. Jag kan tänka mig att man upplevt stenen som något speciellt, det finns inte fler på långa vägar så stora stenar i området. Att den fått namnet Rävastenen beror på att det troligtvis funnits i rävgryt under den. I dag är den ett ganska populärt mål för en skogsfika.

Den Rödgröna oppositionen har tydligen startat upp en gemensam "blogg", Rödgrönt samarbete. Låt oss hoppas att det inte är ytterligare ett led i att de tre partierna helt suddar ut sin egen själ och blir tre identiska partier. Det är bra att det finns två tydliga alternativ i den svenska politiken, Högeralliansen och de Rödgröna. Men, det får inte bli så att partierna inom de båda grupperna förväntas ha kompromissat i alla frågar redan innan valet görs. Man måste visa att man kan kompromissa och samarbeta. Men sedan måste de olika partierna (och det gäller på båda sidor) driva sina frågor och sina åsikter. Valutgången får sedan styra hur man ska kompromissa vidare. Vill jag ha en tydligare vänsterprägel på samarbetet måste jag kunna rösta på ett parti som driver detta (Vänsterpartiet). Vill jag ha en tydligare borgerlig profil på samma samarbete måste jag kunna rösta på ett parti som driver en sådan politik (Miljöpartiet). Samarbete - Ja! Utsuddade profiler - Nej!

Den vackra skånska flaggan
Skånska ord: I dag blir det något otrevligt, Bloa. Skånska för att blöda. Fortsätt med att hålla dialekterna levande!

I dag var det höstpremiär för Friluftsfrämjandets Lunken, tipspromenaden uppe på Söderåsen. Men vi deltog inte. Vi visste helt enkelt inte om att det var premiär i dag. Information om det hela hade nämligen inte publicerats i Helsingborgs Dagblad. Däremot hade det tydligen stått i tidningen NST. Och för de som bor här i Nordvästskåne så kan det låta underligt. HD (Helsingborgs Dagblad), NST (Nordvästra Skånes Tidningar) och LP (Landskrona Posten) är nämligen i princip samma tidning. HD skriver lite mer om Helsingborg, NST lite mer om Ängelholm och LP om Landskrona. Men mesta materialet är det samma. Åstorpssidorna finns i HD och NST (men inte i LP). Och jag trodde dom var exakt identiska. men så var det tydligen inte. Ack vad man kan bli bedragen. Men, det är väl ett led i den nedrustning av det lokala materialet som tog sin början när HD köpte upp NST och konkurrensen försvann.

Inga kommentarer: