tisdag 15 september 2009

Rödgröna framgångar

Norges flagga
Efter ett jämnt val i Norge står det klart att den Rödgröna koalitionen lyckats med något som inte hänt på flera decennier i vårt västra grannland - att bli återvalda. Den stora vinnaren får sägas vara Jens Stoltenbergs Arbeiderpartiet (Norges Socialdemokrater) som fick 35,7% (en ökning med 2,7%). Ett resultat som nog får sägas vara en personlig seger för Jens Stoltenberg. Regeringskoalitionen innehåller också Sosialistisk Venstreparti (Norges Vänsterparti) som fick 6,2% (en minskning med 2,6%). Partiet har visat att ett Vänsterparti kan sitta i regeringen i ett Skandinaviskt land och föra en ansvarsfull politik (jämför med mardrömsscenarierna mot Vänsterpartiet), men har försvunnit i valkampanjen. Det tredje partiet i den Rödgröna koalitionen är mittenpartiet Senterpartiet (Norges Centerparti) som fick 6,2% (ett tapp på bara 0,3%). Observera alltså att i Norge är Centerpartiet fortfarande ett grönt parti i mitten med en politik för vanligt folk på landsbygden, inte ett parti på högerkanten som för en politik för storstadsmänniskor och Kapitalet som Maud "Mauderaten" Olofsson tillsammans med Stureplanscentern har förvandlat Centern till. Den stora vinnaren i den förlorande Högeroppositionen är Høyre (Norges Moderater) som fick 17,2% (en ökning med 3,1%). Partiet har gjort klart att man gärna samarbetade med den andra vinnaren på högerkanten, det halvrasistiska missnöjespartiet Fremskrittspartiet som fick 22,9% (en ökning med 0,9%). Vilket med största sannolikhet var en missräkning eftersom jag tror Siv Jensen räknat med fler röster och en borgerlig seger. Förlorarna på högerkanten är de båda partier som sagt Nej till att med tång röra vid Fremskrittspartiet. Venstre (Norges Folkparti) fick 3,9% (ett tapp på 2,1%) och Kristelig Folkeparti (Norges Kristdemokrater) som fick 5,5% (ett tapp på 1,2%). Alla övriga partier fick 2,6% varav det radikala Rødt fick 1,3%, dvs hälften.

En utredning till Regeringen föreslår att det byggs banor för höghastighetståg. För en kostnad på 125 miljarder får vi en linje Stockholm - Jönköping - Göteborg med en gren Stockholm - Jönköping - Skåne. I Skåne är det tänkt att dela så att tågen både går via Helsingborg till Malmö och direkt till Malmö via Hässleholm. 125 miljarder låter mycket, men om man jämför med att det bara är ungefär fyra gånger så mycket som kostnaden beräknades för ett par mil motorväg under Stockholm så är det ju ett pangpris. Ett bygge av en speciell höghastighetsbana innebär dessutom att det frigör kapacitet på dagens banor för utökad regional trafik och godstrafik. Att man delar upp i Skåne beror på att höghastighetsbanan bör anslutas till Köpenhamn och Hamburg och detta sker enklast genom en tunnel mellan Helsingborg och Helsingør. Öresundsbron har helt enkelt inte kapacitet för den utökning av trafiken som skulle krävas.

Den vackra skånska flaggan
Skånska ord: I dag tänkte jag återigen ta något man kan sätta på fötterna, Slöfsor. Detta är det skånska begreppet för inneskor eller innetofflor. I Skåne kan man ju inte kalla detta tofflor eftersom det (i skånskan tollor) ju är något helt annat.

Och så har då återigen fotbollspubliken i Kungliga Huvudstaden skämt ut sig. När det stod klart att Djurgården skulle gå på nästa mina (mot Malmö FF) kunde en stor del av publiken inte uppföra sig. Förhoppningsvis blir det kännbara konsekvenser för Djurgården och den lilla grupp som inte kan sköta sig. Vi kan väl glädjas åt att det ser ut som om Djurgården åker ur.

Inga kommentarer: