söndag 21 maj 2023

Uppblåsta fjanterier

» Idrott utan rimlighet.

Jag tänkte tycka till om något jag inte brukar bry mig så mycket om - idrott. Jag är alltså ingen sportfåne. Sportsidorna i tidningen är de som går snabbast att bläddra förbi (om vi undantar annonser och liknande alltså). Jag har svårt för att förstå mig på den här våldsamma hysterin. Och då menar jag den överdrivna hysterin.

Att jag kom in på dessa tankegångar beror på att jag igår gick en promenad med min son i Helsingborg. Vi passerade då bland annat Olympia (fotbollsstadium) och de andra idrottsanläggningarna som ligger samlade på samma ställe. Om jag har förstått det rätt (som sagt, jag hoppar snabbt över idrottsbevakningen, men kan ju inte undvika att höra och se) så ligger väl HIF i Helsingborg ganska risigt till för tillfället. Det är en ganska rejäl anläggning för ett lag på den nivån kan man säga om man ska vara elak.

En viktig och dyr rund tingest
Hur som helst var jag tvingad att ta en titt i tidningen för att kolla upp läget och kunde konstatera att HIF i dag ligger placerat näst sist i tabellen så att om man stannar där så blir det spel i Division 3 nästa säsong. Fast det heter det ju inte! HIF spelar idag i den andra divisionen och ligger alltså så att det blir spel i den tredje divisionen nästa säsong. En division som heter Ettan! Den tredje divisionen heter alltså Ettan medan den fjärde då heter Division 2, den femte Division 3 och så vidare. Idag spelar man i det som heter Superettan, vilket alltså är den andra divisionen. Översta divisionen heter Allsvenskan. Och det kan vi väl köpa. Men vad är det för dumheter att den andra heter Superettan och den tredje heter Ettan? Är det för att det ska låta finare? Tramserier skulle jag vilja säga.

Just nu domineras TV-utbudet av ishockey-VM. Vi erbjuds direktsändning med timslånga analyser och kommentarer från experter av matcher som mellan Lesotho - Indien och Uruguay - Sydkorea osv. Ishockey är en sport där huvudhandlingen handlar om att så kraftigt som möjligt knuffa undan motspelaren. Helst så att han krossas mot kantplanket. För att kunna göra det så bra som möjligt får stjärnorna en betalning per dag som motsvarar vad de flesta människor på vår jord har att leva på under ett år. Vilket naturligtvis gör herrarna till bortskämda divor.

De få gånger jag råkar se delar av fotboll på TV så undrar jag vad som är det viktigaste inslaget i träningen. På första plats gissar jag kommer att kunna trilla så övertygande som möjligt och spela upp fruktansvärda plågor att vrida sig i medan man väntar på att domaren ska blåsa för frispark. Sedan försvinner alla plågor. På andra plats i träningen kommer att träna in en så spektakulär målgest som möjligt. På tredje plats i träningen kommer att träna in kondition och förmåga att hantera en fotboll.

För allt detta får även dessa bortskämda divor betalningar som skulle kunna försörja en hel stad i ett år. Men dom använder pengarna till att köpa nya lyxlägenheter, en ny Ferrari eller kanske en Lamborghini. Kanske några Porsche och Mercedes också.

Detta samtidigt som de fascinerade fansen slåss mot motståndarnas fans med basebollträn och skjuter fyrverkeripjäser på polisen. Allt för att hylla sina idoler som likt prostituerade säljer sig till högst betalande lag någonstans i världen. Lag är egentligen fel på den nivån, det handlar om företag. Jag ska erkänna att jag inte själv varit och tittat på fotboll. Något som nog är en sanning med modifikation. Jag tror att jag som barn följt med pappa och tittat på HIF på Olympia. Jag tycker mig minnas att han och hans bror som bodde i Helsingborg ibland gjorde detta och att jag fick följa med någon gång.

Kanske det hela är lite överdrivet, men...

Inga kommentarer: