onsdag 24 maj 2023

Hur tänker folk?

» Egoismen.

Jag såg ett inslag på TV om näthandeln och returer av allt vi köper. Näthandeln växer och för vissa företag gäller att närmare 40% av allt som säljs skickas tillbaka igen. Något som ju skapar stora kostnader för företagen. Kostnader som sedan drabbar alla andra som köper från företagen. För att inte tala om miljösvineriet.

Lägg det på postlådan
Det verkar som om många kunder satt i system att helt enkelt beställa mängder av varor för att sedan skicka tillbaka det mesta igen. I inslaget framgick att t.ex. Boozt nu valt att stänga av mer än 40.000 kunder som helt uppenbart satt i system att returnera det mesta. I inslaget intervjuades en tjej som skickat tillbaka mer än 90% av det hon köpt och som nu blivit avstängd. Hon verkade förvånad och sade något som att hon fick en känsla av att man tyckte hon gjort något fel!

Jag ska erkänna att det hänt att jag också skickat tillbaka varor köpta på nätet. Helt nyligen skickade jag tillbaka ett mobilfodral som jag köpt fel. Pga hörfel blev det ett fodral till fel mobilmodell. Men, JAG hade ju gjort fel så jag accepterar att jag får stå för en kostnad för returporto osv. Men har NU fått resten av pengarna tillbaka. Helt naturligt! Helt fria returer tycker jag är att uppmana till missbruk.

Det är en annan sak om det handlar om reklamation. Dvs jag har fått fel vara, trasig vara osv. DÅ ska det inte kosta något att returnera. Jag har drabbats även av detta. Några kablar fungerade inte som dom skulle. Jag fick pengarna tillbaka efter reklamation men behövde inte ens returnera dom.

Men att köpa fem par skor för att sedan skicka tillbaka fyra av dessa t.ex. är att missbruka systemet. Måste jag prova och liknande så får jag gå till en fysisk affär och göra detta. Annars är det ju ett sjukligt köpbeteende. Som i slutändan drabbar alla andra kunder och vår miljö.

Inga kommentarer: