tisdag 2 maj 2023

Johan Pehrson i chock

» Men släpper man in.....

Jag ser att vår liberala partiledare och tillika arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson tydligen är i chocktillstånd. Hans högt värderade samarbetspartner och chef Jimmie Åkesson har nämligen skrivit en debattartikel där han tycker att det är dags att utvärdera det svenska medlemskapet i EU. Det som fått Jimmie Åkesson att verkligen ge sig ut på krigsstigen mot EU är naturligtvis tankarna på att man inom EU skulle försöka genomföra någon form av samarbete och gemensam fördelning av alla flyktingar. DÄR tog det fyr hos Sverigedemokraterna!

Stackars Johan Pehrson
Men att Johan Pehrson hamnar i chocktillstånd förvånar mig. Han har ju själv släppt in Jimmie Åkesson i Maktens salar. Han har själv gjort sig helt beroende av en nyckfull Jimmie Åkesson. Hur Johan Pehrson nu kan bli förvånad gör att jag undrar ännu mer över hans politiska kompetens.

"- Det är svårbegripligt hur någon, efter Brexit-haveriet, ens kan tänka tanken på att Sverige ska lämna EU." /Johan Pehrson

Jag är själv ytterst EU-kritisk. Jag röstade Nej till medlemskapet. Men jag anser att de Europeiska länderna måste samarbeta intensivt. Det är positivt med mer samordning av många frågor. Just ett samarbete när det gäller flyktingmottagande är mycket positivt. Det är BRA om inte ett eller ett par länder får ta ett orimligt stort ansvar. Där är ett samarbete bra. Jag är dock trots min negativa inställning till EU mycket tveksam till en Swexit. EU är helt enkelt mycket lättare att gå med i än att gå ur!

Jag fortsätter att vara mycket negativ till ett införande av Euron i Sverige. Att kunna föra en egen valuta- och penningpolitik är mycket viktigt. Vi ska helt enkelt föra en sådan politik som passar Sveriges behov, inte tvingas föra en sådan politik som är anpassade till Tyskland och Frankrike. En sådan politik kan i princip vara tvärtemot vad som behövs för Sverige.

Men Johan, fortsätt du att vara i chocktillstånd. Du har själv satt dig i situationen genom att släppa in Jimmie Åkesson i finrummet. Skyll dig själv!

Läs:
EU är på väg att bli en tvångströja för Sverige. - Jimmie Åkesson i Aftonbladet
Pehrsons chock efter Åkessons önskan om att «utvärdera» EU. - Expressen

Inga kommentarer: