söndag 14 maj 2023

Börjar jag bli gammal?

» Eurovision spectacle contest.

Det är några år sedan jag tittade på "Schlagerfestivalen". Jag vill minnas att vi förr i tiden kallade det hela för det. Eller "Melodifestivalen"? ESC, Eurovision song contest, är väl det formella namnet. Men, som sagt jag har slutat titta på spektaklet. För det är vad jag kallar det hela numera.

Några enkla noter
Även om jag inte tittar aktivt på det hela så har jag inte kunnat undvika att se/höra en del av tävlingsbidragen. Och då inklusive det svenska bidraget med Loreen. Men jag måste erkänna att jag blir inte imponerad av det hela. Har jag helt enkelt blivit för gammal?

Att använda ordet "Song" om det här är en förolämpning mot sång! Det hela verkar främst gå ut på att få till den mest spektakulära scenshowen. Ett så mycket distraherande spektakel runt artisten som möjligt så att man glömmer hur usel musiken är? Sedan ska artisten naturligtvis vara klädd så spektakulärt som möjligt, en utstyrsel som ingen anständig människa skulle visa sig i offentligheten i. Och sedan ska naturligtvis "sången" var så skrikig som möjligt och musiken så långt ifrån en melodi som möjligt.

Det är dags att byta namn på hela spektaklet till "Eurovision spectacle contest"!

Är det så att jag börjar bli gammal?

Inga kommentarer: