onsdag 17 maj 2023

Skolans framtid

» Är den hotad?

Jag är inbjuden till att träffa Sveriges Lärare på tisdag kväll nästa vecka. Facket Sveriges Lärare är oroliga över den ekonomiska situationen för skolan och neddragningar i den kommunala budgeten för skolan. För er som inte vet så är alltså Sveriges Lärare namnet på den nya fackliga organisation som bildats sedan de båda tidigare fackliga organisationerna Lärarförbundet (TCO) och Lärarnas Riksförbund (SACO) slagits ihop nyligen.

Sveriges Lärare har bjudit in alla partierna i Kommunfullmäktige här i Åstorp att skicka vardera två representanter för att diskutera läget. Och jag kommer alltså att gå dit som V:s ledamot i Kommunstyrelsen tillsammans med Gunvor som är vår representant i Bildningsnämnden. Vad jag kunde se så har alla partier (förutom Centern) skickat 1 eller 2 representanter. Det ska bli intressant att få höra lärarnas syn på det ekonomiska läget och de besparingar som är planerade för att få budgeten i balans.

Här i Åstorp har skoladministrationen arbetat fram förslag på hur man ska kunna spara mångmiljonbelopp på skolan för att komma i balans. Gissa vad det handlar om? Ja, det är inte på administrationen i varje fall. Det handlar om extra resurser för stöd osv som ryker. Våra två kommunalråd på heltid, Peter Lindberg (SD) och Roger Nielsen (M), har dessutom publicerat ett tips till föräldrarna:

Plugga på
- "Fundera på hur du kan bidra för att göra skolan lite bättre, underlätta för våra lärare och pedagoger. Exempelvis: se till att få barnen i säng, så att de är pigga på lektionen, och kan ta in lärares viktiga undervisning."

För övrigt lovar de tre styrande partierna här i kommunen (Sverigedemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna) följande bland sina 25 punkter:

* Förbättra kunskapsnivån för att fler ska bli behöriga och fullfölja gymnasiet.
* Fortsatt fokus på kunskap och svenska språket genom till exempel fortsätta läsförståelseprojekt.
* Elevhälsan förstärks redan i budget 2023. Arbeta mer fokuserat i tidiga åldrar, bli mer synliga i verksamheten och för att ge psykosocialt stöd.
* Förbättra kost och hälsa samt uppmuntra till rörelse.

Visst är det spännande "löften". Hur det ska gå ihop med neddragningar i extra stöd och liknande har jag inte riktigt förstått. Men jag begriper ju inte allt...

För övrigt så har ni nog inte missat den internationella undersökning som gjorts och som visade att eleverna blivit sämre på att läsa. Inte generellt, men de elever som hade problem tidigare har fått större problem. Vad man inte sade så mycket om från undersökningen var att svenska elever trots allt klarade sig bra i en internationell jämförelse. Vi låg helt enkelt i topp. Men det har försämrats.

Varför läser så många så mycket sämre idag? Jag tror inte att det krävs så stor intelligens för att förstå sambandet mellan digitaliseringen och försämrad läsförståelse. Du blir helt enkelt sämre på att läsa om du bara läser på en telefon eller en läsplatta än om du läser en riktig bok eller tidning. Det är inte samma sak! Dessutom skriver man inte för hand mer. DET är ett viktigt sätt att lära sig behärska språket och orden. Skolelever måste helt enkelt få skolböcker att läsa, göra satsningar på skolbibliotek för att få till vana att läsa. Datorn kan vara bra till mycket, men inte för att läsa texter.

Jag är uppvuxen med att läsa. Det fanns mängder med böcker runt om mig under hela mitt liv. Min mamma var "sagotant" på biblioteket. Min syster blev bibliotekarie. I dag läser min dotter litteratur osv på Universitet. I dag läser jag själv mängder med tidningar och tidskrifter. Allt har jag inte råd med att läsa i pappersform. Men jag får två dagliga tidningar i brevlådan varje morgon. Och jag kan tydligt märka en skillnad, de tidningar jag läser i pappersform läser jag mycket mer av än de jag dessutom "bara" har en digital prenumeration på. Jag brukar säga att i de digitala tidningarna läser jag det jag vet är intressant, men i de tidningar jag läser i pappersform läser jag även det jag inte visste skulle vara intressant men som visar sig vara intressant när jag läser.

LÄS!

Låt mig nämna en liten anekdot jag hörde om. En årskurs var inbjudna till en form av "Jobbmässa" i Helsingborg. Och dom fick besked att dom fick inte ha mobiler med sig. Dom fick lämna dessa hemma eller i skolan. Omedelbart kom det en mängd ilskna samtal från föräldrar som undrade varför skolan lade sig i detta. Nu var det arrangörerna av mässan som ställt kravet. Men, vi kan faktiskt klara oss några timmar utan mobilen. Kanske vore det nyttigt att börja leva och uppleva istället för att leva i mobilen?

SKR, alltså Sverige Kommuner och Regioner, kräver att regeringen lämnar besked om hur det blir med statsbidrag till kommuner och regioner. Detta så att dessa kan planera ekonomin framöver. Men vår finansminister Elisabeth Svantesson verkar inte vara så villig att komma med några besked. Detta skapar stora problem i kommuner och regioner. Många kommuner räknar kallt med att det trots allt i slutet på året kommer mer i statsbidrag så att man slipper göra allt för stora neddragningar i t.ex. skolan. Andra vet inte vilket och planerar in stora drastiska nedskärningar i verksamheten för att få budgeten i balans till årsskiftet. Och sedan ser det ännu sämre ut nästa år.

Läs:
Skolverket: Jobba med de resurssvaga skolorna. - Vi lärare
De som läser sämst läser ännu sämre nu. - Helsingborgs Dagblad
SKR kräver miljardbesked före midsommar. - Helsingborgs Dagblad
M-toppar om statsbidragen: «Vi klarar oss!». - Dagens Samhälle
Skollobbyn når upp till statsministernivå. - Expressen
Som aktieägare skäms jag över Academedia. - Göteborgs-Posten

Inga kommentarer: