lördag 31 juli 2021

Att vara nationalist

» Ibland känns det bra.

Jag är ingen sporttok. Snarast vill jag hävda att jag är ganska ointresserad av idrott. Då menar jag alltså elitidrott. Jag offrar inget annat för att få sitta vid en TV och titta på idrott. Däremot kan det hända någon gång att jag i brist på sysselsättning vid TV-zappande fastnar och tittar på något. De få gånger det inträffar så handlar det nästan undantagslöst åt fotboll eller friidrott.

Vi är alla svenskar i framgång
Men det hindrar inte att jag till exempel kan glädjas åt svenska framgångar.

Alltså ställer jag upp i hyllningskören och gratulerar Daniel Ståhl till guldet i OS-diskus, en av de verkligen klassiska OS-grenarna. Det blir ju inte sämre av att träningskompisen Simon Pettersson tar silvermedaljen. Dubbelt svenskt i diskus i årets Olympiska spel finns det anledning att fira, det gjorde ju även Daniel och Simon. Ett äkta glädjefirande:

- "I´m a swedish viking."
- "Det har alltid varit en dröm att springa med den svenska flaggan."
- "Det är en historisk dag för vårt lilla land Sverige."

Nu väntar vi bara på Duplantis, forbollstjejer och handbollstjejer och några till.

Den största svenska OS-kvällen sedan Aten 2004. - Svenska Dagbladet
Historisk svensk OS-succé: Äntligen har diskus blivit en svensk nationalgren. - Dagens Nyheter
Bjässarna levererade – nu ser vi ljuset igen. - Expressen
Daniel Ståhl tar OS-guld i diskus – dubbla svenska medaljer. - Aftonbladet

Inga kommentarer: