torsdag 8 juli 2021

Dom får mig att skämmas

» Och tydligen fler än mig.

Det händer att mina meningsmotståndare gör bort sig. Ibland inser dom det, men oftast inser dom faktiskt inte hur korkade och lögnaktiga dom är. Men jag tänkte ta några exempel.

Låt oss börja med en som insåg att han trampat i klaveret. Att man inte ska skriva tweetar och andra kommentarer på nätet när man är på lyran har de senaste åren visat tydligt. Mycket av det hat och den idioti som sprids från den sverigedumokratiska svansen på nätet är så korkat att det inte kan ha skrivits i nyktert tillstånd. En som nu inte tänkt efter under inflytande av för mycket öl var den f.d. ledarskribenten på Svenska Dagbladet, Per Gudmundsson, som i ett tweet gav utlopp för sin rasism när han i korthet konstaterade att IQ:n inom opinionsjournalistiken hade sjunkit med 20-50 punkter när invandrare gavs utrymme. Han gjorde jämförelsen mellan Stig Strömholm och Irena Pozar. Stig Strömholm var bland annat författare och litteraturkritiker. Irena Pozar kom som barn som flykting från Bosnien och Hercegovina och är nu kolumnist på Expressen och chefredaktör för Veckorevyn. Per Gudmundsson var som sagt ledarskribent på moderata Svenska Dagbladet, han har jobbat för Kristdemokraterna men jobbar idag på det delvis havererade högerprojektet Bulletin. Men nu satt han i varje fall på puben och drack öl när han tyckte det var en bra idé att jämföra IQ mellan svenskar och invandrare. Uppenbarligen blev den gode Per snabbt uppmärksammad på hur korkad hans tweet var så han plockade bort det efter ett tag. Tydligen blev han även uppmanad att skicka en ursäkt till Irena Pozar. Men uppenbarligen var ölkonsumtionen för hög så mejlet skickades till fel e-postadress först...

Lärdom? Håll dig nykter! Tänk en extra gång innan du klickar på sändknappen! Det kan vara dåligt för karriären att i överförfriskat tillstånd ge utlopp för dina innersta grumliga tankar!

För att hålla oss till kopplingar till Kristdemokraterna så är det tydligt att det börjar blåsa upp en intern proteströrelse mot Ebba Buschs extrema högervridning av Kristdemokraterna och hennes närmande till Sverigedemokraternas främlingsfientlighet och rasism. Lägg därtill hennes privata affärer så är det uppenbart att det bland KD:s kärnväljare börjar dyka upp frågetecken och ifrågasättande av hennes lämplighet som fortsatt partiledare. Ytterst märkbart blir det när den i övrigt rejält högervridna f.d. SVT-journalisten Lars Adaktusson, men nu KD-topp, i en intervju ställer upp frågetecken. Det rör sig dels om hennes dom om grovt förtal mot en advokat. Det är ett brott som kan ge upp till 2 år i fängelse. Ebba Busch har själv argumenterat för att straffet för grovt förtal på Internet ska skärpas. Nu slapp hon lindrigt undan genom att erkänna brottet innan det hann gå till domstol och kom undan med böter på 60.000 kronor. Nu återstår skadeståndskrav! I intervjun ställer Lars Adaktusson sig ifrågasättande till lämpligheten i att ha en partiledare som dömts för ett grovt brott och som samtidigt är involverad i en infekterad rättstvist med en gammal pensionär. Han ifrågasätter också partidemokratin och debattklimatet när det gäller Kristdemokraternas kraftiga högergir till att acceptera och själva omfatta SD:s främlingsfientlighet och klara rasism. På frågan om Lars Adaktusson har förtroende för Ebba Busch blir svaret att det är för svårt att svara Ja eller Nej! Det är uppenbart att allt fler av KD:s kärnväljare inte känner sig hemma i Ebba Buschs högervridna KD. Flera tidigare partiledare har ju också framfört stora tvivel i frågan.

Den rasistiska Brunblå sörjan
Låt oss sedan övergå till den Brunblå sörjans statsministerkandidat Ulf Kristersson. I en intervju hävdar Ulf Kristersson att "Invandringen har blivit en belastning". I sitt tal hävdade han att "Nästan varje dag är det dödsskjutningar i Sverige". Tyvärr blir det ännu ett bevis för att Ulf Kristersson inte kan räkna. I genomsnitt skedde det enligt Polisen ett skjutvapenmord ungefär var 10:e dag under åren sedan 2018 och fram till nu. Förra året 2020 skedde det totalt 48 skjutvapenmord. Alltså knappt ett i veckan. I år är minskningen drygt 20% jämfört med 2020. Hur mycket jag än vill försöka så kan jag inte få detta till "nästan varje dag". Ulf Kristersson ljuger medvetet för att skrämma upp svenskarna och för att närma Moderaterna ännu mer till Sverigedemokraternas främlingsfientlighet och rasism.

När det gäller "belastning" så kan vi påminna om vad Ulf Kristersson själv sade så sent som i februari i år: - "Jag tycker inte att man generaliserande ska prata om människor som en belastning". Men som sagt, vad kan man inte ändra sig för att komma in under SD:s paraply och med hjälp av detta få makt. Ulfs anpassning av Moderaterna till Sverigedemokraternas hatpolitik har fått kritik från en hel del håll. Men att Ulf Kristersson har lätt för att ändra sig om det passar karriären vet vi sedan länge. Vi behöver bara påminna om löftet till Förintelseöverlevaren Hédi Fried 2018: - "Mina värderingar är inte SD:s. Jag kommer inte samarbeta, samtala, samverka, samregera med SD". Det var som sagt det löftet. Vad kan man inte ändra sig om man har en chans att bli statsminister?

Vi kanske ska påminna om ett annat citat. Efter några av Ulf Kristerssons många skandaler och ifrågasatta affärer med skattepengarna så frågade den socialdemokratiska riksdagsledamoten Teres Lindberg 2013 i Riksdagen varför Kristersson och hans kollegor kan begå olagliga handlingar men ändå gå fria från rättsligt efterspel? Dåvarande moderata justitieministern Beatrice Ask svarade i Riksdagen: - "Det är inte olagligt att vara korkad eller att göra dåliga affärer eller att ha dåligt omdöme. Men det kan vara ett problem om man vill bli statsminister." Så sant, så sant. Men det är just den mannen som nu Moderaterna och Kristdemokraterna vill göra till statsminister med stöd av ett främlingsfientligt och rasistiskt parti. Moralen har man dumpat i Strömmen!

Låt mig ta ett mycket kortfattat citat från en mycket respekterad diplomat, Jan Eliasson. Som ju bland annat varit ordförande för FN:s Generalförsamling 2005-2006. En person som jag hyser mycket stort förtroende för. Så här kommenterar han Ulf Kristerssons dumheter:

- "Invandring har blivit en syndabock för mycket som gått fel i samhället. Det politiska livet har låtit detta ske utan ordentlig analys. Sverige skulle stanna utan invandrare. De förtjänar respekt. Många är stolta nya svenskar. Dags på bred front säga Nej till främlingsfientlighet."

Jag ska avsluta ett långt tyckeri med att citera ett långt mejl som jag i ren ilska skickade till Ulf Kristersson igår. Tyvärr tror jag inte att han har tid att läsa det. Och skulle han göra det tror jag inte han har förmåga att ta till sig vad jag skriver. Men jag känner lite mindre frustration efter att ha fått avreagera mig. Så här skrev jag:

"Jag skäms över dig Ulf Kristersson.

Jag har sett hur Moderaterna i ökad utsträckning har köpt den sverigedemokratiska beskrivningen av Sverige. Jag har förstått att detta har skett som ett led i Makthungern. För att få Makten i Sverige måste M och KD anamma Sverigedemokraternas beskrivning. Men jag skäms ändå.

I dag beskriver du invandrare som enbart ett problem. Detta är en grov förolämpning mot alla de nysvenskar som arbetar och sliter för att göra ett bra Sverige ännu bättre. Jag träffar dessa som grannar, jag har jobbat ihop med mängder av utlandsfödda. Jag träffar dom när dom hjälper till att göra livet bättre och trevligare för min 100-åriga mamma på hennes boende. När dom tar hand om min svärfar på hans boende. När dom hjälper till med min autistiska son på hans LSS-boende. Jag har träffat dom när dom hjälpt honom i skolan. Jag träffar dom i affären. Jag träffar dom i föreningslivet. Jag har träffat dom när dom jobbar som läkare på vårdcentralen. Jag träffar dom när jag löser ut medicin på apoteket till min mamma. Jag träffar dom när dom jobbar på tåget när jag åker tåg eller kör bussen. Jag träffar dom när dom kör färdtjänsten och ska köra min mamma, min son osv. Eller kanske jag bara möter dom på gatan.

Jag har ägnat mer än 30 år av mitt liv åt att jobba på Försäkringskassan. Under nästan alla dessa år på vårt lokala kontor där jag träffat kommunens innevånare personligen. Jag har under årtionden hållit informationsträffar för blivande föräldrar. Personer som jag fortfarande träffar på gatan ibland och hälsar på eller kanske växlar några vänliga ord med. Det är infödda svenskar, det är invandrade svenskar. Men alla lika trevliga och alla lika arbetsamma oberoende av vilket ursprung dom har om dom nu inte hunnit få pension.

Sven Tycker för några år sedan
Jag har träffat och jobbat ihop med människor från olika världsdelar. Det har varit chilenare som kommit som flyktingar från högerdiktatorn Pinochet. Det har varit nysvenskar som kommit från olika afrikanska länder. Det har varit personer som kommit som flyktingar från Vietnam en gång i tiden. Dom kan ha kommit från Kina, Sri Lanka eller Indien. Det är människor som kommit som flyktingar från Mellanöstern, länder som Afghanistan, Irak, Iran, Syrien osv. Det är nysvenskar som kommit från det forna Jugoslavien eller Grekland för att jobba i Sverige. Eller som kanske kommit som flyktingar från olika länder i östra Europa. Det är finnar och danskar.

Alla har dom kommit till Sverige för att skapa sig ett bättre liv. Och dom har bidragit och bidrar fortfarande till att skapa ett bättre Sverige, både för sig själva och för oss andra.

Under de sista fem åren av mitt yrkesliv jobbade jag på Migrationsverkets Förvar på min hemort. Jag har där träffat människor från andra länder som skulle utvisas eller avvisas. Jag har stött på människor som jag är tacksam för att dom inte blev kvar i Sverige. Men jag har träffat minst lika många som jag skämts över hur vi i Sverige behandlar människor från andra länder. Personer som om dom fått stanna i Sverige hade bidragit till ett bättre Sverige. Jag blev uppmärksam på att det svenska samhället fortfarande är rasistiskt i sitt sätt att behandla andra människor.

Men när du nu uttalar dig om människor från andra länder kan du bara berätta om problemen. Du har totalt köpt den främlingsfientliga och rent rasistiska omvärldsbilden som sprids från Sverigedemokraterna. Inte med ett ord kan du nämna allt det positiva som alla dessa människor bidragit med för vårt land och fortfarande bidrar med. I jakten på Makten har du köpt rasismens språkbruk från Sverigedemokraterna.

Jag skäms inför alla dessa nysvenskar som jag träffar i trappuppgången, i affären, på gatan eller över häcken. Jag skäms!"

Läs:
Bulletin-profilen skickade sin ursäkt till fel adress. - Expressen Dina Pengar
Jag vill inte höra till Per Gudmundsons ”IQ-elit”. - Sven-Eric Liedman i Dagens Nyheter (låst artikel)
Sverige behöver skaffa en ny ryggrad snabbt. - Caroline Ringskog Ferrada-Noli i Aftonbladet
Lars Adaktusson: “Jag känner en oro för partiet. - Dagens (låst artikel
Lars Adaktussons hårda kritik: Ebba Busch borde be om ursäkt. - Expressen
Adaktusson: Känner en oro för partiet. - Aftonbladet
Adaktusson: Känner en oro för partiet. - Svenska Dagbladet
Busch ville ha hårdare straff för förtal. - Aftonbladet
Kristersson: Invandringen har blivit en belastning. - Expressen
Rent omdömeslöst att driva igenom ökad invandring. - Svenska Dagbladet
Kravet på Kristersson efter uttalandet: Be om ursäkt. - Expressen
Annie Lööfs hårda kritik mot samarbete med SD. - Sveriges Radio
Sluta svartmåla afghaner, Jimmie. - Aftonbladet debatt

Inga kommentarer: