tisdag 29 september 2020

Om att hushålla med skattepengar

» Det blev Nej igen

Jag tillbringade lite drygt 4½ timme av gårdagskvällen sittande på en inte allt för bekväm stol med en läsplatta i knät. Tillgång till bord hade jag bara en kort stund i början. Jag var på Kommunfullmäktigesammanträde! Sitter man som ersättare längst bak i salen är man inte utrustad med ett bord och sitter inte allt för bekvämt. Tänk vad man får stå ut med som politiker?

Men om det är en intressant debatt som pågår så kan man fördra att man inte sitter allt för bekvämt. Tyvärr är det ofta lite för tråkiga diskussioner. Det finns politiker som man undrar om dom går upp i talarstolen för sitt eget nöjes skull och håller långa utläggningar som inte leder fram till något. Men politik handlar om att diskutera och försöka komma fram till en vettig slutsats. Fast jag ska erkänna att den vettiga diskussionen det är den som föregår inom partierna innan mötet. Och det Gruppmöte som de olika grupperingarna håller en timme innan själva Fullmäktigemötet börjar. När det kommer till det egentliga Kommunfullmäktigemötet har partierna redan var för sig bestämt hur dom ska rösta. Den eventuella spänningen kan vara när det är invecklade fördelningar av mandaten mellan partierna eller där kanske avhoppare från partierna kan fälla utslaget. Sedan kan det ibland hända faktiskt att partier eller partigrupperingar kan ändra åsikt under debatten om det dyker upp nya förslag och tankar. Då begär partierna eller grupperingarna en kortare ajournering för att prata sig samman igen. Debatten är alltså inte helt meningslös.

Söderåsstaden
För de som inte redan vet detta så styrs Åstorp av en minoritet bestående av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet som har sammanlagt 13 mandat av de 31 mandaten. Oppositionen består av två grupper där Sverigedemokraterna har 9 mandat och där en borgerlig allians med Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna har 9 mandat. För att få en majoritet krävs alltså att två av grupperingarna enas mot den tredje.

Dagens möte hade egentligen två spännande ärenden. Dels att fastställa en Detaljplan för ett helt nytt bostadsområde i centrala Åstorp där det tidigare varit industriområde. Och att ta ställning till en motion från Sverigedemokraterna om att Åstorp skulle ansluta sig till de 7 kommuner i NV Skåne som redan bestämt sig för att rädda flygplatsen i Ängelholm genom att köpa själva Flygplatsbolaget. Och detta var det ämne jag hade tänkt ägna mig åt.

Fast en tidig fråga på dagordningen ledde något förvånande till en intensiv debatt och gick till slut till votering. Det gällde frågan om att utse en ny ordförande till kommunens Revision. Kommunrevisionen är ju en mycket viktig funktion som ska hålla koll på att kommunen sköter sig. Ordförandeposten i Revisionen tillfaller alltid oppositionen. Eftersom Sverigedemokraterna är största oppositionsparti är det dom som innehar posten som ordförande. Nu var det dags för fyllnadsval. Och det är den tredje ordföranden som fått väljas sedan valet, på mindre än två år. De två tidigare har avsagt sig igen. När nu Sverigedemokraterna nominerade till ny ordförande en person som de flesta i församlingen inte hade en aning om vem det var blev det debatt om inte frågan först borde diskuteras i den Valberedning som trots allt finns. Det namn som föreslogs till en så viktig post hade de flesta ingen aning om vem det var, och att då fem minuter efter att namnet föreslagits välja honom till den viktiga posten kände många var lite väl osäkert. Till slut gick det till votering där kravet på att Valberedningen trots allt skulle säga sitt först vann. Den styrande minoriteten avstod från att rösta eftersom detta är en intern fråga för oppositionen. Till slut röstade 10 personer för återremiss till Valberedningen medan 8 ville välja honom direkt. De som läst noga lite ovanför har sett att SD har 9 mandat och M+L+Kd har 9 mandat. Hur kan det då blir 10-8? Jo, som vanligt i svensk politik så "drabbas" Sverigedumokraterna av diverse avhopp och uteslutningar. Här i Åstorp har t.ex. SD tre platser i Kommunstyrelsen. Men två av dessa har hoppat av / uteslutits och representerar inte längre SD. Men dom sitter kvar! I Kommunfullmäktige är det bara en som hoppat av (partiets förstanamn på valsedeln....). Hon var dock inte på sammanträdet, men eftersom flera av SD:s ledamöter var frånvarande så fick en annan avhoppare hoppa in som ordinarie. Och röstade alltså emot sitt gamla parti. Ibland är Sverigedumokraterna en spännande cirkus.

Flygutsläpp
Och efter denna långa inledning har jag kommit till huvudämnet för dagen. Ängelholms Flygplats. Den som är intresserad kan se att jag skrivit om det här ämnet ett antal gånger tidigare. Bakgrunden är den att för ungefär 10 år sedan sålde statliga Swedavia flygplatsen till kommunerna i NV Skåne och Region Skåne för 40 miljoner kronor. Mindre än en timme efter detta sålde dessa flygplatsen vidare till byggbolaget PEAB som ville driva flygplatsen. Dom betalade samma pris, 40 miljoner. Fast samtidigt efterskänkt kommunerna ett lån på 15 miljoner så i praktiken fick PEAB köpa flygplatsen för 25 miljoner. Det "bidraget" överklagades av kommuninnevånare i Åstorp och Ängelholm som menade att det var ett olagligt kommunalt stöd till ett privat bolag. Och Kammarrätten kom också fram till detta. Stödet till PEAB på 15 miljoner var olagligt. Fast någon ändring skedde aldrig.

Sedan har alltså PEAB drivit flygplatsen, "Helsingborg-Ängelholm Airport". Men miljödebatten och flygets negativa påverkan på miljön har drabbat flyget. Flera av kommunerna i området har fattat beslut om att om möjligt begränsa personalens flygresor. Flygskam och en trots allt väldigt begränsad Flygskatt har bidragit till att flygandet har minskat. Flygskatten är inte så hög om man tar i beaktande att flyget inte betalar skatt på flygbränslet. Flygandet har helt enkelt minskat och ekonomin för flygplatsen har försämrats. Antalet flygresenärer på Flygplatsen i Ängelholm var innan Coronan slog till och satte spiken i kistan ungefär hälften så många som tar Pågatåget från Åstorps station. PEAB började redan innan Coronan slog till antyda att man ville ha stöd för att fortsätta driva flygplatsen. Sedan kom alltså Coronan och flygandet gick till Noll. Till slut beslutade PEAB sig för att dom skulle lägga ner flygplatsen. Från 1 september skulle det vara slut.

Då trädde vad som heter Familjen Helsingborg in på arenan. Detta är ett samarbete mellan 11 kommuner i Nordvästra Skåne. Sju av dessa kommuner kom överens om att dom skulle köpa flygplatsbolaget av PEAB och driva det vidare. De sju kommunerna var Helsingborg, Höganäs, Ängelholm, Båstad, Bjuv, Klippan och Perstorp. Fyra kommuner, min egen Åstorp, Örkelljunga, Landskrona och Svalöv valde att tacka Nej till erbjudandet. Men dom andra sju kommunerna köpte alltså flygplatsbolaget för 20 miljoner kronor och pumpar in ytterligare 30 miljoner i bolaget för att täcka kommande förluster. Observera att vad man köper är alltså det bolag som PEAB lagt ner. Allt av värde, som mark, byggnader osv behåller PEAB och ska hyra ut till flygplatsbolaget. Man behåller därmed också hyresintäkterna från andra hyresgäster på området. Som sportbilstillverkaren Koenigsegg. Som jag ser det är kommunerna grundlurade av PEAB. Man skulle naturligtvis inte ha betalt ett öre för att nedlagt mer eller mindre konkursfärdigt bolag utan några fasta tillgångar.

Men, detta accepterade alltså inte Sverigedemokraterna. Ett parti som slåss frenetiskt för allt som är skadligt för klimat och miljö. Antagligen för att markera att man inte tror på Klimatvarningarna. I just SD frodas klimatskeptikerna. Alltså lämnade Sverigedemokraterna snabbt in en motion där man krävde att Åstorps kommun skulle gå in i ägarbolaget i efterhand. Det var alltså behandling av denna motion som skedde i går. SD:s gruppledare Anton Holmberg höll ett långt inlägg för att försvara flygplatsen och flygandet. Det var nästan så att man kunde känna ett romantiskt skimmer över svenskt flygande. Lite Halleluja-stämning över det hela. Medan däremot olika miljömuppar naturligtvis var ett hot mot allt.

Flygplan
Ett av argumenten för att rädda flygplatsen är det stora behov av denna som finns inom Näringslivet i NV Skåne. Som underlag för detta används en stor "utredning" som gjordes för fem år sedan. Jag skriver "utredning" för läser man den så är det inte en utredning, det är någon form av reklamskrift. Och den är alltså fem år gammal. Skrevs innan flygets miljöproblem började diskuteras på allvar. Innan Flygskammen alltså. Den skrivs innan flygandet började minska rejält i verkligheten. Innan Coronan. Innan digitala möten (ofta i spåren av Coronan) började slå igenom på allvar. Innan Swedavia gjort klart att man inte tror att flyget kommer att helt hämta sig och därför nu vill lägga ner Bromma flygplats. Det är alltså en helt föråldrad propagandaskrift.

Det framfördes också funderingar på om det ens vore lagligt att nu så här i efterhand för kommunen att gå in med stöd till ett bolag. Överklagar någon kommunens beslut är det stor sannolikhet för att Kammarrätten förklarar beslutet olagligt.

Hur som helst gick det till slut till votering. Och nu visar det sig att motsättningarna skär rakt igenom de olika politiska grupperingarna. Sverigedemokraterna ville naturligtvis bifalla motionen. Liberalerna ville också bifalla motionen. Kristdemokraterna däremot ville inte att Åstorps kommun ska engagera sig i något flygplatsbolag. Moderaterna var uppenbart mycket splittrade men hade till slut kommit fram till att det inte är rätt för kommunen att engagera sig i drift av en flygplats. Socialdemokraterna sade Nej. Vänsterpartiet sade naturligtvis Nej. Men Centerpartiet hade tydligen utsatts för intensiv övertalning från sina partikamrater i några grannkommuner och hade nu ändrat åsikt och röstade Ja. Så slutresultatet blev 18 Nej och 13 Ja. Åstorps kommun ska alltså INTE gå in som delägare i flygplatsbolaget. Något som naturligtvis inte ses positivt från SD som tycker att Moderaterna är någon form av förrädare.

Moderaterna har alltså däremot lämnat in en motion om att Åstorps kommun ska ge ett bidrag på någon miljon till flygplatsbolaget, detta utan att förbinda sig till något annat. Hur lagligt ett sådant bidrag skulle kunna vara ska bli spännande att få prövat. Om bidraget alltså går igenom. Vi får väl se vad som händer på kommande möten. Personligen tycker jag att de som verkligen känner att dom måste ta flyget till Stockholm får vara så vänliga att betala vad det kostar. Flygplatsbolaget får helt enkelt ta ut avgifter som är så pass höga att man får sina kostnader betalda. Fast jag tvivlar till att man då vill ta flyget utan dom vill att vi andra skattebetalare ska betala en hel del av deras biljettpris. Bidragssamhälle...???

Läs lite mer:
Slutligt nej från Åstorp till köpet av Ängelholms flygplats. - Helsingborgs Dagblad (låst artikel)
Utskrattad flygplats öppnas utan fanfarer. - Helsingborgs Dagblad

Inga kommentarer: