lördag 19 september 2020

Ökad tillgänglighet

» Att lämna medborgare i sticket

Dagens allt mer digitaliserade samhälle lämnar en stor grupp av medborgare i sticket. Allt mer ska göras på nätet. Allt mer av det man gör kräver digitala BankID för att man överhuvudtaget ska ha en chans. Detta lämnar stora grupper helt utanför. När man vill vara modern och erbjuda nya fina digitala lösningar är det viktigt att man inte helt överger möjligheten att fortfarande använda vanligt papper.

Jag råkade se ett meddelande från grannkommunen Ängelholm där dom skryter över Fler e-tjänster för ökad tillgänglighet. Fingranskar man det hela så handlar det tydligen om att all service nu ska ske genom att man loggar in på kommunen med BankID. Några blanketter att ladda ner och skriva ut finns tydligen inte längre. För "ökad tillgänglighet" så har man tydligen slopat alla möjligheter till service för den som av olika anledningar inte har tillgång till digitalt BankID. Som jag tolkar det så ska man tydligen kunna få hjälp med att utföra sina tjänster om man söker upp kommunen om man inte har de möjligheterna. Jag för min del tycker inte att det innebär "ökad tillgänglighet". Jag tycker det påminner mer om "minskad tillgänglighet" för vissa.

BankID
Jag är God Man för min son och sköter alltså hans bankärenden genom min egen bankinloggning. Detta innebär att han ju inte kan få ett eget BankID. Skulle vi bott i Ängelholm skulle jag alltså inte ha haft möjlighet att istället skriva ut en blankett och fylla i denna manuellt. Det alternativet finns inte pga "ökad tillgänglighet".

Jag har också en fullmakt från min 99-åriga mamma för att sköta hennes bankärenden. Det sker via min bankinloggning. Alltså kan hon inte få något BankID. Alltså får vi allt svårare att sköta olika ärenden allt eftersom mer och mer tjänster kräver BankID.

Jag hjälper ibland min svägerska som sköter min svärfars ärenden. Samma där, ingen möjlighet att få BankID. Dvs allt svårare att sköta olika ärenden.

För att kontrollera hur mycket pengar som finns kvar på min svärfars kontantkort på telefonen kunde jag tidigare logga in på hans Teliasidor. Nu vistas min svärfar på en korttidsboende - med besöksförbud. Och kontakten med honom sker via hans kontantkortsmobil. Behöver denna fyllas på? Inte vet jag, det går numera inte att logga in på Teliakontot om man inte har BankID! Och min svärfar kan inte få BankID.

Jag hyr min lägenhet av Balder. Om jag vill göra en felanmälan t.ex. via mina sidor på Balders hemsida, krävs inloggning - med BankID. Det är enda sättet att logga in. Har man inget BankID? Skyll dig själv om du är så omodern!

Dagens digitaliserade samhälle innebär många framsteg och fördelar. MEN, det får inte gå så fort fram att de som av olika anledningar inte har tillgång till detta digitaliserade samhälle helt lämnas åt sitt öde. Det är modernt och fint med digitala lösningar. Men snälla företag och myndigheter, glöm inte bort alla dom andra! Snälla!

Det får inte bli för modernt!

Inga kommentarer: