onsdag 25 mars 2009

Låt dom skjuta ihjäl varandra - bara vi tjänar pengar på det!

Den svenska vapenexporten sätter nya rekord. Under 2008 krängde den svenska krigsindustrin varor för sammanlagt 12,7 miljarder kronor till trånande regimer runt om i världen. Detta är den högsta siffran någonsin i den svenska historien. Det är en ökning med 32% från 2007. Och det gör också Sverige till en av världens största vapenkrämare. Och vi fortsätter att sälja vapen till diktaturer, till länder som befinner sig i krig och till länder där det förekommer allvarliga kränkningar av de mänskliga rättigheterna. Läs mer hos Svenska Freds. Jag för min del skäms över den totala bristen på moral.

Tjeckiens flagga
Ännu en regering inom EU har snubblat i finanskrisens fotspår. Det är center/höger regeringen i Tjeckien under Mirek Topolanek som förlorade en misstroendeomröstning till en kombination av Socialdemokrater, Kommunister, uteslutna från De Gröna och avhoppare från regeringskoalitionen. Det hela har utlyst panik i Bryssel. Dels är ju Tjeckien just nu ordförandeland, och dels blir man ännu mer oroliga för Tjeckiens ratificering av EU:s nya grundlag. Den EU-kritiske presidenten i Tjeckien, Vaclav Klaus, kan nu skjuta på undertecknandet ännu en tid. Dessutom hörde jag att den avpolleterade Topolanek tydligen var en dålig förlorare. Han gick nästan direkt efter förlusten ut och kritiserade Barack Obama kraftigt. Inför G20-mötet säger Topolanek att Obamas politik med kraftiga ekonomiska stimulanser "leder åt helvete". I dag har vi ju den omvända politiken att EU bromsar stimulanser till ekonomin medan USA brassar på.

Jag ser förresten att fler hakar på min idé om en speciell Girighetsskatt. Nederländerna funderar på en speciell skatt riktad mot överdrivna bonusar!

Dottern Angeli tappade sin mobiltelefon i går på eftermiddagen när vi var ute en runda. Något som upptäcktes först när vi kommit hem. Så det var bara att ge sig ut på en cykeltur för att söka där vi gått. Till slut ringde jag upp telefonen när jag inte hittade något, varvid en dam svarade. Det visade sig att telefonen hittats på järnvägsperrongen (där vi stått och väntat på hustruns tåg). Men var nu på väg till Perstorp. Hur som helst kom vi överens om att träffas för utbyte i stationens väntsal i dag på morgonen när damen åter kom till Åstorp. Mötet i dag på stationen blev ett litet antiklimax. Den som hittat telefonen visade sig vara min chef! Hur som helst är Angeli nu åter glad ägare till sin mobil. Och Sally ska ha ett stort tack!

Vilket får mig att fundera lite på vad folk har i sina mobiler. Under årens lopp har vi i familjen tidigare hittat två mobiler, och jag har känt mig tvungen att leta igenom mobilen på jakt efter en ledtråd till vem som var ägare. Har man i telefonlistan någon som heter "Pappa" kan ju ett samtal dit vara en smart idé för att spåra ägaren. Men att leta igenom en okänds mobil kan vara en ganska pinsam upplevelse. Man kan hitta saker man helst inte hade velat se!

Inga kommentarer: