torsdag 5 mars 2009

Anders Borg och slipsnissarna

Såg ni Uppdrag Granskning i går på kvällen? Man hade granskat de statliga företagens bonusprogram. Medan bland annat vår finansminister Anders Borg gått ut hårt och offentligt kritiserat alla horribla bonusprogram inom främst finansvärlden så visar det sig att de statliga företagen fortsätter att ha generösa bonusprogram. AP-fonderna har delat ut bonusar till de höga slipsnissarna trots förluster. Flera företag har till och med haft mer generösa bonusprogram än de gällande riktlinjerna (som fastställdes av den förra sosseregeringen) tillåtit. Och vad har då Anders och Högerregeringen gjort åt detta? Jo, man har ändrat riktlinjerna och gjort dessa MER generösa! Uppdrag Granskning ville ha kommentarer till denna inkonsekvens från ansvariga ministrar. Finansminister Anders Borg (m) och Förskingringsminister Mats Odell (kd) försökte båda prata bort hyckleriet och hänvisa till kommande utvärderingar. Näringsminister Maud Olofsson (c) hade inte tid att ställa upp! Jag tycker det verkar bli en ful ovana från Guttaperkamauderaten att gömma sig när det blåser. Och i dag har Anders Borg fortsatt med sin pudel och ska nu omedelbart revidera föreskrifterna.

Jag har svårt att se varför det alls ska finnas generösa bonusprogram med fantasisummor till de högt uppsatta slipsnissarna. Först ska gubbarna (det är nästan bara gubbar) ha höga fantasisummor i lön för att dom är så högt kvalificerade och gör ett så bra jobb. Och sedan ska dom ha ännu mer i ersättning för att dom gör detta jobbet bra. Men det är ju för att han ska göra jobbet bra som redan grundlönen är fantasibelopp. Varför ska han (eller några få honor) ha ännu mer för att han gör det han ska göra? Snarare är det ju så att fantasibonusarna premierar kortsiktiga spekulationer, medan det långsiktiga inte premieras. Låt slipsnissarna återvända till verkligheten! Livet handlar inte om att ha mest kulor när man dör.

Enligt BIS, Banks for International Settlements, är de svenska bankernas stora utlåning till Baltikum och andra forna östländer en mycket starkt bidragande orsak till den svenska kronans fall i värde. De svenska bankernas utlåning i Baltikum, Polen, Ukraina och Ryssland motsvarar i dag drygt 1.000 miljarder kronor!

Jag noterar att lodjursjakten är över. I södra Värmland hade man tilldelats en kvot på 7 lodjur. När man äntligen fick stopp på de skjutgalna jägare hade 13 lodjur mördats. Och då är inte alla tjuvjagade djur inräknade. Jaktlobbyns lösning är en högre kvot. Min lösning är mindre skjutgalna jägare. Det är en skrämmande hysteri mot rovdjur som finns på en del håll (främst hos just dessa skjutgalna jägare). För några dagar sedan hörde jag på Ring P1 en av dessa hysteriska rovdjurhatare som hade lyckats luska fram flera människor runt om i världen som dödats av vargar. Det framgick inte vilket tidsperspektiv som gällde. Hur som helst innebar det att vargen borde utrotas. Med tanke på alla som dödats av tamhundar, skallerormar, krokodiler, hästar, elefanter och tjurar är jag rädd för att det är många djur som måste utrotas. För att inte tala om bilen, tobak, alkohol och jägare själva. Jag vill återigen upprepa vad jag länge sagt. Jag möter hellre en varg i skogen än ett ilsket vildsvin som det börjar bli gott om i de skånska skogarna.

Och så ser jag att första konkursen bland bilindustrins underleverantörer kommit. Plastal har konkat. Och Maud Olofsson (c) har inte gått att nå för en kommentar. "Handlingsbristen är förvånande", "det verkar som om Maud Olofsson tror att man kan prata fram likviditet" och "det här är klart underkänt" är några kommentarer från Svenåke Berglie, vd för underleverantörernas organisation Fordonskomponentgruppen. Men Mauderaten har tydligen gömt sig i badtunnan!

Dagens skratt fick jag redan i förmiddags. Normalt brukar jag lyssna på SR:s P1 på jobbet. Torsdagar sänds matprogrammet Meny. Ett av de få programmen på P1 som jag brukar stänga av. I dag gjorde jag inte det utan tvingas alltså genomlida vintips! Finns det något mer humoristiskt än att lyssna på vinkännare som ska beskriva viner. En enda lång radda av pretentiöst fjantig rappakalja. Hahaha!

Inga kommentarer: