måndag 2 mars 2009

En läsoman slår till

Att jag är läsoman har jag nog berättat tidigare. Just nu läser jag tre morgontidningar. Som vanligt har jag min lokala Helsingborgs Dagblad. Sedan några dagar har jag dessutom en gratismånad med Svenska Dagbladet. Och till detta kan vi lägga att jag i helgen även läst Sydsvenska Dagbladet. I lördags hade tidningsbudet lagt en tidning på elementet innanför ytterdörren i min trappuppgång. På eftermiddagen tog jag tidningen eftersom ingen annan ville kännas vid den. På söndagen låg tidningen uppe på golvet på tredje våningen precis utanför min ytterdörr med en "SDS-lapp" som tidningsbärarna sätter på dörrarna liggande ovanpå. Efter att på eftermiddagen frågat grannen Bengt så att det inte var hans tidning så lade jag beslag på den. Jag tryckte dessutom lite provisoriskt in "SDS-lappen" lite på snedden under min med "HD" och "SvD" så att den inte försvinner. Men jag har inget minne av att jag nappat på något erbjudande från Sydsvenskan. I dag låg ett nytt exemplar av Sydsvenskan på golvet utanför dörren. Jag har kollat med Bodil också på samma våningsplan. Det är inte hennes tidning heller. Vi får se hur länge det roliga varar?

xxxx
Ett annat utslag av mitt läsmissbruk är tidningen EuropaPosten. Det är EU-Kommissionens svenska propagandatidning. Det är här man kan läsa hur bra EU är för oss alla. Det är som bekant snart dags för Sverige att vara ordförande för EU. Så under andra halvåret kan vi alla förvänta oss extra insatser för att berätta för svenskarna om allt det braiga med EU. Det finns en speciell grupp på 19 personer med en budget på 60 miljoner kronor anslagna som ska inpränta EU:s förträfflighet i svenskarna under ordförandeskapet. Så var beredda.

EU:s höjdare har träffats för att förhindra att man blir osams om vem som ska stödja vad. I klartext har man träffats för att förhindra att Frankrikes statsstöd till bilindustrin sprider sig och blir allt för protektionistiskt. Näringsminister Maud Olofsson (c) har ju bland annat varit mycket kritisk mot Frankrike. Hon har ju uttalat det som att det vore rena undergången med statligt ägande av bilindustrin. Franska staten är ju huvudägare av Peugot och Citroen. Jag hörde förresten i går på kvällen den svenska bilindustrins underleverantörer vara mycket kritiska till det stora stödpaket som Högerregeringen presenterat. Dom tyckte det svenska paketet var ett fiasko. SVT hade under flera dagar försökt nå Mauderaten för en kommentar, men hon hade inte tid. Maud som brukar poppa upp som en guttaperkaboll så fort det finns en chans.

Efter att studerat våra kungliga Bernadottes släkttavla har jag bestämt mig för att utse den ganska okända prins Erik till min favorit bland de blåblodiga. Han föddes 1889 som lillebror till Gustav VI Adolf och hans bror Wilhelm (han diktaren på Stenhammar ni vet). Men, Erik är det tyst om. Han föddes handikappad (epilepsi och lätt utvecklingsstörning pga mammans alla tabletter), och uppfostrades utanför resten av knugafamiljen. Han dog 1918 bara 29 år gammal i Spanska sjukan helt ensam.

Dagens skratt fick jag när jag lockades att via YouTube kolla in det det officiella deklarerandet av förlovningen. Att proffs på uppträdande och offentlighet inte kan prata i 5 minuter (fördelat på fyra personer) utan att nästan lika mycket titta på fusklappar som i kameran eller på varandra är makalöst. Silvia vann med ca 20 tittar på fusklappen under dryga minuten medan Victoria faktiskt var duktigast och faktiskt tittade mer på kameran och Daniel än på fusklappen. Nytt svenskt rekord i stelhet. Kunde man inte tagit om inspelningen med lite mer spontanitet innan man lade ut den på YouTube?

Inga kommentarer: