lördag 19 maj 2007

Springtime - slutrapport

Springtimerapport 2007 - Grand finale: Ja, inte började dagen speciellt bra. Hela förmiddagen stog regnet som spön i backen. Jag var ut och handlade med Ingela och Kimmy på förmiddagen, och det var en blöt affär - trots regnställ, stövlar och regnhatt. När det blev dags att packa ner vad som skulle tas med till Helsingborg ingick därför extrakläder att kunna ta på sig torrt. Så Kevin och jag hade vardera en plastkasse med torra utbyteskläder med oss när vi satte oss på bussen. När vi gick till bussen hade regnet i stort sett upphört, när bussen kom till Hyllinge började det klarna upp, vid Väla sken solen och i Helsingborg gassade den samme. Några torra utbyteskläder hade alltså inte behövts, däremot solglasögon. Loppet blev alltså istället en ganska svettig historia. För min del gick det bra i början, och schemat höll ganska bra till ca 7 kilometer, men där tog krafterna plötsligt slut. Det blev till att satsa på att ta sig i mål bara. Och tiden 59,19 blev ju tyvärr några minuter mer än vad jag hade hoppats på. Men trots allt fortfarande under det mål som finns, dvs åldern + 10 minuter. Hur som helst handlar det ju främst om att fullfölja och att se till att man springer i skogen lite då och då för att må bra. Publikstödet var väl inte vad jag hade hoppats på heller. Jag mötte signaturen Vivan strax före loppet, och en gammal arbetskamrat, Ola, stog och hejade. Kevins 41,25 på de 5 kilometrarna tycker jag han skall vara stolt över. Både han och jag hade folk efter oss i prislistan!

Sverigedemokraterna håller årsmöte i Karlskrona. Efter många turer hit och dit lyckades man till slut hitta en lokal. Och jag hörde partisekreteraren Björn Söder hylla Danmark. Det var den verkliga frihetens högborg. Även idioter har rätt att yttra sig, alltså även sverigedemokrater så jag har inget mer att säga om Björn. Det bästa är att förbigå dumheterna med tystnad. Partiet försöker på alla sätt att plocka bort stämpeln som ett enfrågeparti. Men så fort man kommer in på ett annat ämne, så förklaras problemen inom området med invandringen. Hur kan intelligent tänkande människor luras av idéerna.

Ännu fler i Gaza har mördats av israeliska bomber, både från flyg och stridsvagnar. Även palestinier använder sig av våld, men de israeliska räderna står inte i rimlig proportion till det palestinska våldet. Det är dags för världssamfundet att ställa krav på Israel att sluta med våld och acceptera ingångna avtal. Det är krav vi ställer på palestinierna, och som vi utsätter landet för en blockad för att tvinga fram vår vilja.

Inga kommentarer: