fredag 11 maj 2007

Familjebråk

I moderaternas mönsterkommun Täby, där Fredriks Reinfeldts fru Filippa och hans pappa Bruno båda är aktiva moderater i kommunfullmäktige har det utbrutit bråk inom Högeralliansfamiljen. De andra tre partierna till höger (Fp, C och KD) är alla så irriterade på moderaternas maktfullkomlighet att man tillsammans med oppositionen bojkottade senaste fullmäktigemötet. Moderaterna har egen majoritet i kommunen, men har ett samarbetsavtal med sina kollegor. Men ett avtal som tydligen enligt moderaterna innebär att dessa ska lyda och göra som moderaterna vill och Amen. Så här utanför är det ju roligt...

Jag ser förresten att svenska vapen är helt ofarliga. Det svenska utrikesutskottet enades något förvånat, sedan man gjort en ny kovändning, till att verka för ett internationellt beslut om förbud mot klusterbomber. Och det är ju en hedervärd inställning. Fast Försvarsminister Mikael Odenberg menar att just den svenska klusterbomben Bombkapsel 90 är helt ofarlig och säker. Antagligen sprider den bara ut mjuka små fjädrar som lägger sig som en mjuk skön matta på marken. Folkhemsbomb som min arbetskamrat Bengt uttryckte det.

Springtimerapport 2007: Det blev en mycket sen runda i går kväll. Ganska exakt åtta på kvällen gav jag mig ut, detta efter att det regnat en stor del av dagen. Men så dags hade det lättat upp, och solen tittade fram lite smått. Detta är egentligen idealväder att springa i - gott om syre och inte för varmt i luften. Det kändes alltså riktigt bra. Tiden 43.30 kändes därför egentligen sämre än väntat. Jag får skylla detta på den performance jag tvingades göra bakom ett träd ungefär halvvägs. Där förlorade jag nog en halvminut...

Och där kom vi in på veckans kulturinslag. Konstnären Dorinel Marc har ju nu framfört sin omdebatterade performance där hon ställer sig och pinkar inför publik mot betalning. Vad som är konst kan alltid diskuteras, kanske är det så att det är utföraren själv som har rätt att bestämma om det är konst eller inte. Men det är vi andra som bestämmer om det är bra eller dålig konst. Att ställa sig och offentligt pinka på golvet är inte god konst. Det kan endast locka idioter att betala för det samt personer med sjuka böjelser. Det är nog så att jag respekterar de porraktriser som också pinkar för betalning på nätet mer än Dorinel Marc. Om någon vill betala för det så kan jag (mot betalning) berätta bakom vilket träd jag genomförde min lilla performance. Betalar ni tillräckligt mycket kan jag också ställa upp och personligen peka ut trädet. Jag kommer dock inte att återupprepa händelsen offentligt - det kvittar hur mycket ni betalar. SÅ sjuk är jag inte.

För övrigt är jag trött på Eurovisionsschlagern. Kan det inte vara över snart?

Inga kommentarer: