söndag 20 maj 2007

Gratis är gott - ibland

Bland det bästa jag vet är saker och ting som är gratis. Jag missar (nästan) aldrig gratiserbjudanden. För sådana som jag är det då en fördel att bo / vistas i större städer. Jag har inte mött så många gratisutdelare i Åstorp. Dom är mycket vanligare i Helsingborg till exempel. Varje morgon överfalls man av utdelare av gratistidningar på Knutpunkten. Man nästan saknar dom när dom inte är där. Så naturligtvis plockar jag till mig en Punkt SE, en Xtra och en Metro. Ingen av dessa tidningar finns tillgängliga i Åstorp. I samband med fotbollsderbyt HIF-MFF stog Pågens och delade ut påsar med någon ny giffelsmak. (Till Pågens vill jag berätta att den gamla hederliga Kanelgifflen fortfarande är outstanding). Inte stod dom i Åstorp inte! I går i samband med Springtime stog dom innan starten och delade ut Red Bull, och efter målgången fick man en reklampåse från Forex som även innehöll dricka och en banan. Dessutom delade man ut bananer (jag gick två varv.....). Detta är utdelningar man inte erbjuds i samband med Skanneloppet i Åstorp. Red Bull är en produkt jag inte skulle kunna tänka mig att köpa. Ett stort skäl till detta är att företaget regelbundet sysslar med spektakulära reklamjippon - som ofta innehåller olagliga inslag. Och det diskvalificerar produkten i mina ögon. Men får man den gratis...... Fast nästa gång tror jag att jag tackar nej. Det smakade pyton, och jag känner en klar tendens till att möget nog utlöser en smärre migränattack också. Red Bull kan dra dit pepparn växer!

Michael Moore (känd för Bowling for Columbine och Fahrenheit 9/11) har gjort en ny film som har presenterats på Cannes-festivalen. Sicko, som filmen heter handlar om det amerikanska sjukförsäkringssystemet, eller kanske snarare bristen på sjukförsäkring. I filmen tar han bland annat med sig ett par av de frivilligarbetare som skadats vid Ground Zero-arbetet. Och som nu inte får en tillfredsställande sjukvård eftersom dom saknar tillräcklig sjukförsäkring. Eftersom de amerikanska myndigheterna skryter om hur bra sjukvård fångarna i Guantánamo får tar han med sig männen till Cuba och Guantánamo. Men blir inte insläppt. Han tar då med sig männen vidare till själva Cuba, där männen får utmärkt vård nästan gratis. Som resultat av detta har han nu av de amerikanska myndigheterna anklagats för brott mot den amerikanska lagen om blockad av Cuba, och han hotas nu av fängelse. Det hela visar på två sjuka inslag i amerikansk politik. Dels det faktum att miljoner amerikaner står utanför någon form av sjukförsäkring. Dels den sjuka fixeringen vid att vidmakthålla en blockad av Cuba. I dag främst av rädsla för de exilkubaner som utgör en stark påtryckargrupp.

Något pris blev det inte efter förra söndagens tipspromenad på åsen. Detta trots att vi hade alla rätt på frågorna. I dag gick det lite sämre. Ingela och jag fick ihop 6 rätt och Kevin 5 rätt. Detta betyder att jag faktiskt hade ganska god tur med gissningarna. För det var inte många frågor jag var säker på rätt svar till. Jag frångick i dag den sedvanliga rutinen. Den innebär att om jag inte vet svaret så tittar jag vilket jag har minst av (1, X eller 2) och sätter det som svar. I dag gick jag efter filosofin att visste jag inte svaret fick det bli ett kryss. Det gäller som vanligt att hoppas på turen i utlottade svar.

För övrigt har det varit varmt i dag. Senaste rundan utomhus gjorde jag klädd i bara T-shirt. Och DÅ är det varmt kan jag berätta!

Inga kommentarer: