söndag 6 maj 2007

08-or.....

Gårdagskvällens fotbollsmatch mellan AIK och HIF i Stockholm slutade som den brukar göra när 08-slynglarna är inblandade. Bråk och slagsmål! AIK:s supportrar tålde uppenbarligen inte att gästerna från Skåne vann fotbollsmatchen utan ville direkt ha en revanschuppgörelse med HIF:s supportrar. Är det inte dags att helt enkelt stänga av AIK från allsvenskan så länge dom inte har kontroll över sina skitstövlar till supportrar? Det är ju så här vid var och varannan match med AIK inblandade. Och dessutom mitt emellan matcherna också ibland. Stäng grindarna kring Fjollträsk!

Springtimerapport 2007: Tid 44.45! No more comments!

Jo förresten, något måste jag väl skylla på. Huvudskälet till att det gick ännu sämre i går på kvällen än förra gången för några dagar sedan (och som redan då var en dålig tid) är nog att MP3-spelaren bara spelade lugna låtar i öronen hela rundan. Jag är övertygad om att man lockas att springa i takt med musiken, och om musikmixen då bara är lugna låtar så går det ju inte så fort. Tror ni inte också att det är så? Kanske kan det också ha spelat in att jag var ganska trött i benen efter att ha promenerat två långa rundor med Kimmy under eftermiddagen. En tredje bortförklaring kan vara att jag inte är bättre tränad... Fast den ursäkten är för enkel. Vi tar och lägger till att skylla på åldern också när vi ändå är igång med undanflykter. Hur som helst känner jag mig ganska säker på att jag i varje fall ska klara Springtime på det mål jag alltid ställer upp. Milen ska springas på en tid som motsvarar min ålder + 10 minuter. I år alltså 65 minuter. Och klarar jag 8 kilometer på 45 minuter vore del väl bara f-n om jag inte klarade milen på 65 minuter! Det finns utrymme för att gå i ett par uppförsbackar. Och det ska jag inte göra - det är nästa mål - att hålla mig springande hela loppet. Ett tredje mål är att se någorlunda fräsch ut på upploppet, där det ju är mest publik. Även om det väl har tunnats ut i leden lite när jag kommer...

Sveriges Radios Kaliber fortsätter att granska Försäkringskassan och dess granskning av sjukskrivna. I dagens program tittade man på det projekt som går under namnet PILA. Syftet med Pila-projektet är att bland de som gått långtidssjuka eller har sjukersättning/aktivitetsersättning hitta de som har en arbetsförmåga och skulle kunna arbeta, helt eller delvis, och kanske med stöd. På Försäkringskassan har det rekryterats speciella handläggare för denna genomgången. Tanken var att ca 155.000 personer inom de nämnda grupperna skulle gås igenom under några år. Och förhoppningen var att ca en tredjedel av dessa skulle kunna gå vidare för en mer fördjupad utredning genom köpta tjänster och utredningar hos olika företag. Nu när projektet varit igång en tid visar det sig att det inte alls var så många som det kändes meningsfullt att utreda vidare. Istället för en tredjedel verkar det som om ca en åttondedel kan vara befogade att gå vidare med utredning av. Och efter utredning kommer naturligtvis många av dessa att befinnas så pass sjuka att den ersättning dom har är helt riktig. Men det kan kanske ändå sägas vara väl använda miljoner eftersom vi nu får svart på vitt att de som är sjukskrivna / förtidspensionerade faktiskt är sjuka. Dom är inte lata simulanter som det ibland har antytts. Trots allt kanske väl använda pengar! Fast det får kanske sägas vara en motgång för de politiker och debattörer som hävdat motsatsen.

Kan förresten berätta att att jag hade åtta rätt på Friluftsfrämjandets vårlunk. Samma som Kevin och Ingela. Rättvis fördelning i en demokratisk familj, eller...

Inga kommentarer: