lördag 21 april 2007

Lördagsnöje

Större delen av lördagen har jag tillbringat i Örkelljunga (och Skånes Värsjö). Jag har deltagit i en s.k. fotomara arrangerad av Örkelljunga Fotoklubb med deltagare från Åstorp och Höganäs fotoklubbar. För de av er som inte känner till vad en fotomara är så kan jag dra reglerna i korthet.
Örkelljunga 21 april 2007


Deltagarna samlas på morgonen med sina kameror och får en film med 24 bilder på. Och sedan fick vi en liten lapp med sju olika motton att fotografera (Mitt startnummer, På rad, Intag, Linjer, Hatt, Ljus och Ovanifrån). Och sedan gäller det fram till samling för lunch ta två kort som passar på varje motto och i rätt ordning. Efter lunchen åkte vi till Skånes Värsjö för fortsättningen med 5 nya motton (Vatten, Förfall, Svunna tider, Vårtecken och Liv). Totalt alltså 12 olika motton på filmens 24 bilder. Sedan gäller det alltså att ha fantasi och fototeknik att hitta bra motiv. Efter en bedömning utses sedan en vinnare. Kevin och jag satsar på plats 22 och 23 bland de 23 deltagarna... Men det är ett trevligt tidsfördriv en vacker dag som i dag. Så länge man inte tar det på för stort allvar.

Annars var det kul att komma till Örkelljunga. När jag var liten var min farbror stins i Örkelljunga (ja, min pappas systers man alltså). Dom bodde länge i stationshuset så där har jag varit många gånger. Stationshuset är precis som järnvägen riven sedan länge, men giraffen som användes för att vattna ångloken står kvar som ett minnesmärke. Och även om ångloken var skrotade redan när jag var liten kommer jag ihåg giraffen sedan då.

Jag noterar att Folkpartiet vill få mer uppmärksamhet. Alltså lanserar Karin Pilsäter tankar på att kvotera Föräldraförsäkringens vård av sjukt barn. Vilket jag tycker är ganska korkat. Och på det sätt som Fp vill göra det dessutom helt meningslöst. Uttaget av den Tillälliga föräldrapenningen är mycket mer jämnt fördelat mellan pappor och mammor än den vanliga Föräldrapenningen. 62% tas av mammor och 38% tas av pappor. Och om man tar i beaktande att det finns fler ensamma mammor än pappor är fördelningen i de familjer där det finns två föräldrar ännu bättre. Fp vill dessutom utforma kvoteringen så att av de maximalt 120 dagar som finns skulle 60 vara mammans och 60 pappans. Eftersom det är mycket ovanligt att någon kommer upp i 60 dagar på ett år vore en kvotering helt meningslös. De stackars mammor och pappor som på ett år kommer upp i 60 dagar har drabbats av svåra sjukdomar eller olyckor, och dom har tillräckliga bekymmer utan att vi ska lägga oss i hur dom tar ut sin ersättning.

När det gäller den vanliga Föräldrapenningen däremot kan det finnas anledning att bygga ut de dagar som är reserverade till respektive förälder. Men den viktigaste förändringen vore att avskaffa Havandeskapspenningen och de dagar som betalas ut med Lägstnivå (f.d. garantibelopp). De pengar som sparas in på detta skall användas till att göra det möjligt för alla (utan ansökningsförfarande som havandeskapspenningen kräver) att ta ledigt med ersättning från 60 dagar före den beräknade förlossningen. Och sedan ska de dagar som tas ut före förlossningen inte räknas av från de dagar man har till sitt förfogande. Och pengarna räcker även till att förlänga den verkliga föräldrapenningen, och de dagar som läggs på i slutet kan läggas på till de som är reserverade till respektive förälder. Eftersom både Havandeskapspenning och Lägstanivådagarna kostar orimligt i administration jämfört med vad som betalas ut skulle man spara in en hel del administrativa pengar också som kan betala en förlängning. Hör ni det politiker!

Springtimerapport 2007: Det blev en runda i går på kvällen. Lite motvind (som jag tyckte var motvind hur jag än sprang) gjorde det jobbigare än annars. Men tiden blev ganska bra ändå, ca 31.30 beräknade jag den till. Om det var löpningen i går eller vad det var vet jag inte, men i natt vaknade jag med en fruktansvärd kramp i vaden. Det gjorde ont långt in på förmiddagen innan det släppte helt. Kan det vara dags att börja med stretchning?

Slutligen kan jag inte annat än påpeka lite fakta när det gäller det av Kristdemokraterna och Villaägarna framlobbade beslutet att begränsa och byta namn på Fastighetsskatten. Den genomsnittliga fastighetsskatten i de 15 tidigare medlemmarna i EU är 2,1%. Det är alltså högre än den fastighetsskatt som Sverige hade. Vi har alltså haft en internationellt (för jämförbara länder) låg fastighetsskatt. Men Högeralliansen anser det alltså viktigare att sänka denna (och då mest för de som är rikast) än att satsa på viktiga eftersatta reformer. Om du anställer någon för att putsa dina fönster betalar staten hälften. Om du går till tandläkaren och får någon att putsa dina tänder betalar inte staten hälften.

Inga kommentarer: