lördag 24 september 2022

Att bli förbannad

» Nyttan av att läsa olika åsikter.

Det är nyttigt att läsa många olika tidningar. Både eftersom man då får ett större nyhetsutbud. Men också eftersom jag anser att det är nyttigt att läsa och försöka förstå andras åsikter. Det är farligt att bli för enkelspårig. Är man som jag lite vänstervriden så märker man hur högervriden svensk media är i allmänhet. En av de mest högervridna tidningarna jag läser är Expressen/Kvällsposten. Jag blir ofta förundrad över vilken reaktionär politik tidningen driver. Även i jämförelse med andra stora borgerliga rikstidningar som Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

En rättighet för alla - valurna
Nu läser jag inte dessa tidningar i pappersform utan bara digitalt. Jag betalar nog ändå för alldeles för många tidningar för min ekonomi... Men, jag brukar benämna mig som läsoman. Ett ord som jag själv uppfunnit.

Det som fått mig in på det här spåret idag är en ledarartikel från Expressen (och dess skånska upplaga i form av Kvällsposten) för någon dag sedan skriven av Ann-Charlotte Marteus med rubriken: - "Det är skandal att gravt dementa får rösta". 1989 avskaffade vi i Sverige begreppet "Omyndigförklaring". Sedan dess kan man t.ex. inte ta ifrån någon rösträtten.

Ann-Charlotte Marteus argumenterar för att gravt dementa inte ska ha rösträtt. Min invändning handlar om vem som ska avgöra att någon är så "knäpp i skallen" att man inte ska få rösta? Var ska gränsen dras? Hur dement ska man vara för att dra in rösträtten? Om man ligger på gränsen och har bra dagar och dåliga dagar? Ska rätten bara vara indragen ibland? Vilka andra sjukdomar och tillstånd ska också kunna motivera att man drar in rösträtten?

Autism
Återkommande läsare av Sven Tycker har nog förstått att jag har en son som är autistisk. Han omfattas av LSS, bor på ett LSS-boende och går på dagarna på Daglig verksamhet. På helgerna bor han hemma hos oss och sitter just nu och lägger pussel och lyssnar på Danne Stråhed med "När en flicka talar skånska" för 48:e gången idag. Han har inget talspråk alls, läser naturligtvis inte. Hans liv kretsar kring andra frågor än politik. Skulle man dra in hans rösträtt pga detta? Vilka andra tillstånd ska man dra in rösträtten för? Men jag är privilegierad som har en 24-årig son som spontant kan ge mig en riktigt varm kram.

Naturligtvis röstar inte Kimmy i allmänna val. Han skulle inte vilja och har inget intresse för det. Men är det anständigt att peka ut honom och formellt dra in rösträtten och återinföra någon form av "omyndigförklaring"?

Nä, Ann-Charlotte Marteus, du är totalt ute och reser. Du har uppenbarligen en människosyn som graderar upp människor i olika grupper baserat på förmåga i ditt sätt att gradera förmågor. Jag skulle vilja säga att du har så korkade idéer att man borde dra in rösträtten för dig istället!

Naturligtvis menar jag inte detta. Vi ska helt enkelt inte dela in oss i de goda och de utan rättigheter! Sedan kommer det alltid att finnas en grupp som inte röstar av den enkla anledningen att dom inte har förmågan att sätta sig in i frågan. Skandalen är att någon uppenbarligen tycker att vi ska införa någon form av Omyndigförklaring igen!

Det är skandal att gravt dementa får rösta. - Ann-Charlotte Marteus i Expressen

Inga kommentarer: