lördag 30 april 2022

Att skita i det blå skåpet

» Och trampa i klaveret.

Swedbank avslutade veckan och månaden med att verkligen göra bort sig. Helt plötsligt i fredags upptäckte mängder av Swedbanks kunder att deras saldon var totalt felaktiga. Personer som skulle betala med sitt betalkort kunde inte detta eftersom pengarna var borta. Swish-betalningar fungerade inte. När månadens räkningar skulle betalas fanns det inte pengar på kontot. För egen del drabbades jag inte så illa. När jag på fredagen kontrollerade mitt konto saknades en överföring till kontot på 3.000 som hade funnits där på torsdagskvällen. Men räkningarna var redan dragna så jag kunde avvakta.

Swedbanks förklaring till att det blivit fel känns konstig. - "Felet uppstod i samband med en planerad uppdatering", det var Swedbanks förklaring. Hur f-n kan en bank vara så korkad att man väljer att göra en planerad uppdatering just kring den siste i månaden när deras kunder ska göra mängder med betalningar av räkningar osv? Hur har man tänkt? Eller, är förklaringen snarast en bortförklaring?

Vi vet alla att när datorer är inblandade så kan alla möjliga fel uppstå - och dessutom mängder av omöjliga fel. Sedan tog det ju faktiskt lång tid att få ordning på det hela. På tok för lång tid! Om jag förstår det hela rätt så gjordes det man kallar "uppdateringen" på torsdagskvällen. Uppenbart är att man hade löst felet först på fredag eftermiddag. Men sedan skulle ju allt som var fel rättas också. Jag kontrollerade mitt saldo på fredagskvällen. Då hade de 3.000 som försvunnit återvänt. Men istället var annat fel. Så det saknades fortfarande pengar på kontot. Nu på lördagsmorgonen verkar det vara rätt. Men jag har ju faktiskt ingen koll på om man lyckats rätta allt så att det är rätt. Jag vet inte exakt hur mycket som ska finnas eller kan kontrollera exakt varenda transaktion. Jag kan ju inte annat än lita på att banken har kontroll över kontona. Med tanke på vad som hänt är delar av detta förtroende för Swedbank raserat. Ett raserat förtroende som kommer att bli svårt att reparera!

Jag hoppas verkligen att alla som fått bekymmer och extra kostnader begär ersättning från Swedbank. Detta så att denna rejäla blunder blir dyr för Swedbank. En riktigt dyr erfarenhet! Sannolikt kommer också en hel del kunder lämna banken. Frågan är vart man som kund ska gå istället? Kan man lita mer på någon av dom andra storbankerna? Klarar man sig utan att vara kund hos någon av de stora bankerna? Kan man få Bank-ID, Autogiron och allt detta från nischbankerna?

Swedbank - den gamla folkrörelsebanken

Swedbank - bank på dekis

En gång i tiden fanns det något av "folkrörelseanknytning" i Swedbank. Sparbanker och Föreningsbanken! I dag är man samma girigbuk som dom andra storbankerna! Jag har valt Swedbank som min huvudbank eftersom det är den enda banken med ett fysiskt kontor på min hemort. Frågan är om man förbereder sig för att lägga ner det kontoret. Vi har just fått brev om att bankfacken stängs, så vi uppmanas att tömma dessa. Min gissning är att detta är en förberedelse för att helt stänga kontoret. Jag skulle tro att alla kunder som envisas med att besöka kontoret "in person" börjar bli jobbigt. När jag cyklar förbi innan öppningsdags är kön lång utanför ingången. Jag gissar att det börjar bli jobbigt med alla kunder som envisas med att vilja prata med en levande människa.

Vilken bank ska man välja till huvudbank när det stora argumentet för Swedbank är borta?

Läs:
Stora störningar hos Swedbank lösta. - Dagens Nyheter
Såväl stabilitet som transparens är viktigt för en banks trovärdighet. - Andreas Lindberg i Dagens Nyheter
Pinsamt, Swedbank. - Huvudledare Helsingborgs Dagblad
Kunder rasande på Swedbank i sociala medier – så hanterar banken kommunikationen. - Resumé

Inga kommentarer: