onsdag 20 april 2022

Ska man skratta eller gråta?

» Högerns lobbygrupper mobiliserar inför valet.

Jag gillar att läsa debattartiklar och insändare i tidningar. Det tillhör det jag inte missar om jag bläddrar i en tidning. Lite grand hör det väl ihop med att alla mina tyckerier här på Sven Tycker ju faktiskt inte är något annat än just en debattartikel/insändare. Med den stora skillnaden att här är det jag själv som helt självsvåldigt bestämmer om det ska publiceras eller inte. Det är ingen redaktör sittande i ett kontorsbås som sitter och bestämmer vad som ska publiceras. Det gör jag själv! Skillnaden mellan en debattartikel och en insändare är väl främst att debattartikeln skrivs av ett proffs medan insändaravdelningen upplåts till den vanliga pöbeln som egentligen har annat att sköta, som ett jobb. Debattartikeln skrivs i allmänhet av någon som har betalt för att skriva den - i varje fall betalt för att tycka saker. Därför blir det oftast längre text också...

Varför denna långa inledning? Jo, jag läste en debattartikel i Expressen från en av dessa betalda proffstyckare som gjorde att jag undrade om jag skulle skratta eller gråta, eller kanske bara bli arg. Kompetensen verkar dock brista när man måste skriva ihop något att klaga på. Det märks i varje fall att vi börjar närma oss en valrörelse och alla den borgerliga högerns stormtrupper mobiliserar. Dit hör ju t.ex. skattekverulanterna i lobbyorganisationen Skattebetalarna. Dom har något som dom kallar Slöseriombudsmannen.

Sven Tycker alltid något
En slöseriombudsman hos Skattebetalarna som verkligen är ett slöseri med pengar heter Josefin Utas. Hon har nämligen upptäckt att det finns regeringsmedlemmar som är aktiva på olika håll på sociala medier där dom bedriver propaganda för regeringens politik och framför kritik mot oppositionspolitiker som själva framfört kritik mot regeringens politik. Enligt denna s.k. "slöseriombudsman" så är det tydligen slöseri med skattepengar att regeringsledamöter inte bara är tjänstemän på sina respektive departement. Det finns inte tid för annat än rent tjänstemannahandläggande i deras arbetsuppgifter. Sysslar dom med olika former av opinionsarbete så är det slöseri med skattepengar.

Hur f-n fick Josefin Utas sitt jobb? Det kan inte bero på kompetens eller något sådant. Det måste ha varit någon form av anställningsförfarande där man helt utgick ifrån de sökandes åsikter, som alltså skulle ligga politiskt korrekt till höger på den politiska skalan.

- "Det finns ingen chans att få tillit och framtidstro i Sverige om vi har ministrar som beter sig som konfliktsökande barn, snarare än värdiga statsmän."

Så avslutar Josefin Utas sin debattartikel som har fått rubriken: Ovärdiga ministrar som borde bytas ut. Det ska bli spännande att se om denna s.k. "Slöseriombudsman" på den borgerliga lobbyorganisationen Skattebetalarna om olyckan är framme och vi får en högerregering sittande i Sverigedemokraternas knä och ledamöter i den nya regeringen på sociala medier kritiserar politiska motståndare om hon då också kräver deras avgång.

Jag fortsätter att läsa debattartiklar och insändare. Ibland gillar jag det hela, ibland blir man förbannad, ibland undrar man hur människor egentligen funderar, ibland skrattar man bara, ibland börjar jag själv att fundera över något jag inte tänkt på. Ibland vet man inte vad man ska tänka. Men allt detta gäller förmodligen också för många som läser mina tyckerier här på Sven Tycker. Så jag ska kanske inte dra för stora växlar på det hela?

Läs:
Ovärdiga ministrar som borde bytas ut. - Debattartikel Expressen

Inga kommentarer: