måndag 4 april 2022


tyckeri nummer 9090 » En rejäl prestation.

I dag fyller bloggen Sven Tycker 25 år. Det var den 4 april 1997 som jag skrev mitt allra första inlägg. Allt egentligen för att lära mig html-kodning och jag behövde något att öva på. Begreppet "Blogg" var ännu inte uppfunnit. Blogg kommer från Weblog (alltså web log) och det begreppet kom i december 1997. Ordet Blog kom först 1999. På svenska blir det då Blogg.

Sven Tycker är hur som helst Sveriges äldsta fortfarande aktiva blogg. Det första inlägget skrevs alltså den 4 april 1997 och sedan slutet på juni 1997 är det dagligen som jag författar mina tyckerier. Så här lydde mitt allra första inlägg:

- "Jag är en stolt skåning. Men ibland blir man mindre stolt och vill helst glömma sitt ursprung. Ett sådant tillfälle är i dagarna när ett antal skånska töntpolitiker träffats för att skapa en gemensam plattform inför kommande Skåneval. Det är Skånepartister, Centrumdemokrater, Framstegspartister och andra lustigkurrar som träffats. Gemensam nämnare är fri sprit och invandrarfientlighet. Som sagt, ibland skäms man för att vara skåning. Fast det är bara ibland, oftast är jag stolt skauning."

Några ytterligare 25 år lär det knappast bli. Jag fyller 70 år till hösten och är väl lite tveksam till om jag håller på tills jag är 95? Fast med tanke på Dagny som ju nyligen lämnade oss vid en ålder av 109 år så ska jag väl inte helt utesluta möjligheten. Fast finns Internet om 25 år? Finns mänskligheten om 25 år? Det lär bara framtiden kunna utvisa. Hur som helst hoppas jag att ni kan fortsätta hänga med ett tag till. Det är roligt att sätta sig vid tangentbordet och skriva ner mina tankar och tyckerier. Jag hoppas att en del av er också uppskattar att läsa det hela.

Färdiga åsikter - Helt gratis i 25 år

Sven Tycker - 25 år

Att botanisera i:
Sven Tycker arkivet sedan 1997.

Inga kommentarer: