tisdag 5 april 2022

Jävla SJ

» Fast det är kanske inte deras fel.

Tillhör ni alla dom som brister ut i ett: - "Jävla SJ" så fort ett tåg är försenat? SJ får skulden för allt även om man är helt oskyldiga. För så är det, SJ har t.ex. inget med skötseln av spår osv att göra. Så när det är spårfel, signalfel osv så är SJ helt oskyldiga.

Lägg till detta att SJ bara står för en liten del av alla tåg som går. Regionaltrafiken ansvarar regionerna för. Här i Skåne då alltså Region Skåne och Skånetrafiken. Men sedan "säljer" regionaltrafiken ut rätten att köra tågen till lägstbjudande. Om vi håller oss kvar i Skåne så körs lokaltågen, de s.k. Pågatågen, för tillfället av ett bolag som heter Arriva. Arriva ägs formellt från Storbritannien. Men i grunden är det alltså de gamla statsjärnvägarna i Tyskland, DB, som äger Arriva. Øresundstågen som kör regionaltåg i Syd- och Västsverige och i Danmark körs av ett annat företag på uppdrag av de regionala trafikbolagen.

Svensk järnväg
Så är det alltså i alla regioner. Den regionala tågtrafiken ansvarar regionaltrafiken för, men dom "säljer ut" trafiken till lägstbjudande. Även när det gäller rikstrafiken är SJ inte ensamma om denna. Det finns flera bolag som kör persontåg. Kinesiskägda MTR kör t.ex. mellan Göteborg - Stockholm. Det kinesiskägda bolaget kör också t.ex. tunnelbanan i Stockholm. Det finns också t.ex. bolaget Snälltåget som med utgångspunkt från Malmö kör tåg till Stockholm, upp till Norrland och även ut i Europa.

Samma sak är det med godstrafiken. Det från gamla hederliga SJ avknoppade Green Cargo är ett av bolagen. Men det finns en uppsjö av svenska bolag som kör godståg. Och utländska godstågsbolag. Tidigare nämnda tyska DB kör t.ex. godståg i Sverige.

Kort sagt, järnvägstrafiken i Sverige är en av världens mest avreglerade och privatiserade järnvägsmarknad. Alla dessa bolag får sedan alltså söka och få beviljat rätt att köra tåg. Man tilldelas tider i en tidtabell av Trafikverket som man sedan får betala för att köra tågen på spåren.

Trafikverket i sin tur ansvarar för spåren osv så att det fungerar. Man ansvarar för vilka investeringar som ska göras, vilka utbyggnader som ska göras och så vidare. Men, man gör inte jobbet själva. Nä, här gäller samma sak. Det svenska järnvägsunderhållet tillhör världens mest avreglerade, privatiserade och konkurrensutsatta system. Olika företag får alltså lämna anbud på olika bansträckningar osv. Här runt Åstorp var det t.ex. tidigare Infranord som stod för underhåll osv. Vid senaste upphandlingen vann istället företaget Strukton upphandlingen. Så nu är det dom som ska sköta underhåll osv. Dom har faktiskt skaffat ett flashigt kontor på ett industriområde här i Åstorp. Vid nästa upphandling kan det bli ett tredje företag som får ansvaret.

Avreglerad järnväg
Eftersom det gäller att vinna kontrakt så gäller det att lämna in ett så lågt anbud som möjligt. Och då gäller det att spara pengar så att det ändå går ihop och ger vinst. Något som kanske går ut över kvaliteten på arbetet? Facket SEKO har i sin rapport "Privatiserat järnvägsunderhåll" t.ex. räknat ut att antalet järnvägstekniker i Sverige nästan har halverats mellan 1998-2020. Från 7.257 till cirka 3.800. Under den tiden har järnvägstrafiken ökat!

Sverige är ett av världens mest avreglerade, privatiserade och upphandlingsfixerade länder. ALLT ska avregleras, upphandlas och privatiseras. När det gäller järnvägsunderhållet så har många länder som en gång privatiserat järnvägsunderhållet senare tagit tillbaka det i statlig regi igen. Det fungerade helt enkelt inte bättre till ett lägre pris. Det fungerade sämre till ett högre pris! Exempel på detta är allt från Norge till Nya Zeeland via Storbritannien. Ett av de länder där tågen verkligen håller tiderna utan stora problem är Schweiz. Där ansvarar det bolag som kör tågen också för underhållet av de spår som deras tåg ska köra på. Kanske något att tänka på för Sverige?

Nu ska vi inte skylla alla förseningar på bristande underhåll, besparingar och liknande heller. Det är vi vanliga människor som förorsakar förseningar. Jag åker ju tåg regelbundet. Min hustru åker varje dag. Min ena son åker några dagar i veckan. Min dotter åker lite då och då. Alltså följer jag med hur tågen håller tidtabell osv. En mycket vanlig anledning till förseningar är vad som kallas "obehöriga i spåret". Det handlar alltså om att människor genar över spåren, står beredda att begå självmord genom att hoppa fram framför ett tåg eller av andra anledningar befinner sig där dom inte ska befinna sig. Som lokförare måste du tyvärr vara beredd på att någon hoppar ut framför tåget för att begå självmord. Alltså stoppas all trafik så fort det kommer en rapport om att man sett någon på fel plats. Sedan släpps inte trafiken på igen förrän man är säker på att där inte finns någon. Alla ni som genar över spåren förorsakar alltså många ilskna kommentarer när man kommer för sent till jobbet eller skolan pga stopp i trafiken.

Att säga "Jävla SJ" är i allmänhet inte rätt. Det är inte ofta som det är SJ:s fel om ett tåg är försenat. Inte ens om det är ett SJ-tåg!

Vi kan börja med att kräva att man återförstatligar järnvägsunderhållet så att kvaliteten blir viktigare än besparingar och vinst!

Läs:
Nu behöver vi en fungerande järnväg. - Dagens ETC debatt
Vi måste få stopp på kapitalförstöring av svensk järnväg. - Dagens ETC debatt
Vi måste vara framtiden på spåren. - Dagens Industri debatt

Inga kommentarer: