fredag 15 april 2022

Ge mig en slant

» Och spärra in dom.

Om man tar ett miljöansvar och köper en elbil kan man få en speciell bonus på upp till 70.000 kronor för att man tar sitt miljöansvar. Jag funderar på en sak, vi som inte köper någon bil alls, hur mycket får vi i bonus? Vi tar ju ännu större miljöansvar! Jag tänkte fråga Transportstyrelsen om man kan tänka sig sådär en 10.000-20.000 kronor. Jag kan nöja mig med 10.000 som jag kan använda för att rusta upp min tandemcykel. På den kan vi ju vara två och det är fler än vad som sitter i de flesta bilar. Den behöver nya däck, nya sadlar, genomgång av handbroms, ny belysning och en allmän totalservice. Vad säger ni på Transportstyrelsen. Ska vi säga 10.000?

Sedan ska ju alla bilägare, oberoende av vilken sorts bil man har och hur mycket man kör få en tusenlapp i specialgåva som kompensation för prisstegringar. Hur många tusenlappar får då vi som valt att inte ha någon bil utan istället åker kollektivtrafik? Biljetterna i kollektivtrafiken har ju gått upp mer än bensin- och dieselpriset om man tittar på en lite längre tidsperiod. Kan man tänka sig att vi då får 2.000 kronor? Vad säger ni om det förslaget kära politiker - med miljöansvar? Eller?

Global uppvärmning

För övrigt finns det uppenbarligen en del som är villiga att ta till lite väl drastiska metoder för att göra oss uppmärksamma på att det faktiskt inte händer tillräckligt mycket, tillräckligt snabbt, på miljöområdet. Som jag påpekat ett par dagar nu så har FN:s miljörapport från IPCC gjort klart att något radikalt måste hända inom området de närmaste åren. NU, inte om 10-20-30 år. Jag sympatiserar inte med "sabotage" och andra "utomparlamentariska" aktioner. Jag har förståelse för att man inte tycker att tillräckligt mycket händer för att rädda vår planet. Men jag sympatiserar inte med en del metoder.

Låt mig citera FN:s generalsekreterare António Guterres uttalande i samband med att IPCC:s senaste rapport presenterades:

- "Climate activists are sometimes depicted as dangerous radicals. But the truly dangerous radicals are the countries that are increasing the production of fossil fuels."

Jag tror att jag håller mer med António Guterres än Moderaternas rättspolitiske talesperson Johan Forssell som tydligen fastnat i en bilkö pga att miljöaktivister gjorde sin syn på saken klar och blockerade vägen för honom. Han får väl ta kollektivtrafiken nästa gång! Själv vill han ge aktivisterna gratis mat och husrum i tolv månader. Undrar hur länge de som genar över järnvägsspåren ska spärras in som kanske försenar hela tåg med timmar. "Obehöriga i spåret" är en vanlig förseningsorsak för tågen.

För övrigt vill Sverigedumokraterna vara ännu bättre. Dom kräver två år på bröd och vatten. Allt för att man påpekar att vi vägrar göra det som är nödvändigt för att vår planet ska vara beboelig även i framtiden.

Jag har en fråga till Johan Forssell (m). Om klimataktivister ska spärras in på 12 månader, hur många månader tycker du att klimatsabotörer ska spärras in?

Läs:
Att sitta på gatan i rusningstrafik. - Michael Pålsson i Magasin Para§raf
M vill se hårdare straff för klimataktivister. - SVT
Här släpas miljöaktivisterna av vägbanan – limmade fast sig på Liljeholmsbron. - SVT
Att rädda klimatet blir en kamp mot klockan. - Ledare Helsingborgs Dagblad
Tror ni att klimatkrisen är en lek, politiker? - Debattartikel Aftonbladet

Inga kommentarer: