onsdag 2 mars 2022

Putin och SD

» Gamla vänner - med en fnurra på tråden?

Hur ska vi se på Sverigedemokraternas förhållande till Putin och Ryssland? I dag är Jimmie Åkesson och partiets ledning aktiva med sina fördömanden. Hur äkta är dessa fördömanden och avståndstaganden? Man kan undra!

Det är inte många dagar sedan Jimmie Åkesson i SVT på en direkt fråga inte kunde bestämma sig för vem han skulle välja, Joe Biden eller Vladimir Putin? Det krävdes en hel del lirkande för att Jimmie Åkesson trots allt skulle göra ett val. Det är ungefär lika många dagar sedan SD:s tre ledamöter i EU-Parlamentet röstade emot ett stort stödpaket till Ukraina. Det var inte många andra som röstade emot.

Sverigedemokratiska rötter
Vi har en lång historia av SD-representanter som under åren på olika sätt hyllat Ryssland och Putin. Ryssland har helt enkelt setts som en garant och bromskloss mot västvärldens vänsterliberalism. Vilket ju är det värsta som finns enligt sverigedemokratisk omvärldssyn.

Nedan länkar jag till några olika artiklar som tar upp ett antal exempel på SD:are som hyllat Ryssland och Putin. Som rest till Moskva och deltagit i hyllningskören av Putin på olika arrangemang.

Vi behöver bara påminna om ryssen som bland annat kallade sig Egor Putilov och som en period arbetade för SD:s riksdagskansli men vägrades ackreditering pga sina kopplingar till ryska kriminella grupper. Han har bytt namn och identitet ett antal gånger (bland annat folkbokförd under namnen Yuri Popov, Alexander Yarovenko, Alexander Fridback och Martin Dahlin) sedan dess och bland annat jobbat för SD-närstående Samnytt som den f.d. SD-riksdagsledamoten Kent Ekeroth ligger bakom (järnrörsskandalen ni vet).

- - - - - - - - - -
Igår (torsdag 10/3) ringde någon som uppgav att han var Egor Putilov och hävdade att jag spred lögner om honom i ovanstående text på min blogg. Jag bad honom att precisera vad som var felaktigt, så skulle jag komplettera mitt inlägg med en rättelse. Jag bad honom att göra detta skriftligt till min epost. Men han skulle återkomma till en annan telefon (han ringde på en telefon som används för porttelefonen).

Kort efter kom ett SMS från samma nummer. Ett telefonnummer som är anonymt så jag vet inte vem som äger numret. Där han ville att jag skulle ta bort inlägget som han hävdade förtalade honom. Jag svarade och bad honom berätta vad som är felaktigt eftersom blogginlägget handlar om mycket mer än just honom. Svaret från honom var bara ett besked om att då får det ske i tingsrätten. Jag har sedan skickat ytterligare två SMS till honom och bett honom att berätta vilka uppgifter som är felaktiga, men har inte fått några svar.

Alltså får jag göra så här: Någon som hävdar att han är Egor Putilov påstår att det jag skriver om honom här ovan är förtal. Han vill dock inte berätta vad som är felaktigt. Men uppenbarligen anser han att delar av de uppgifter jag skriver om honom ovan är falska uppgifter. Jag vet dock inte vilka uppgifter så jag kan inte rätta dom.

Hela SMS-konversationen återfinns i slutet av inlägget.
- - - - - - - - - -

Förhållandet mellan Sverigedemokraterna och Ryssland är mycket komplicerat. Man kan ifrågasätta det lämpliga i att ha SD representerade i Utrikesnämnden där känsliga utrikespolitiska och säkerhetspolitiska frågor diskuteras.

Det är detta parti som Moderaterna och Kristdemokraterna är på väg att vilja släppa in i en svensk regering. Det är detta parti som dessa partier styr ett antal kommuner tillsammans med.

Läs:
Risken är att SD är Kremls trojanska häst. - Petter Larsson i Helsingborgs Dagblad
Högerpopulisterna vänder under galgen. - Jonna Sima i Aftonbladet
SD och Putin – en lång historia av märkligheter. - Kerstin Lundgren (C) och Daniel Bäckström (C) i Expressen

- - - - - - - - - -
- Hej Sven Olsson. Jag föreslår att du tar bort inlägget som förtalar mig från din blogg Sven Tycker. Mvh Egor Putilov (kl. 16:08)

- - Du kan gärna få berätta vad som är felaktigt. Eftersom det handlar om mer än dig så kan jag ju inte ta bort allt. Det förstår du väl? (kl. 16:10)

- Isf får jag göra det i tingsrätten (kl. 16:14)

- - Tror du hot hjälper? Varför kan du inte berätta vad som är fel? Är det så svårt? (kl. 16:15)

- - Hej. Du får till midnatt på dig att precisera vad som är felaktiga uppgifter om dig så att jag kan lägga in en rättelse. Om jag inget hör får jag lägga till en fotnot i bloggen om att du hört av dig och krävt att hela inlägget tas bort pga att du hävdar att uppgifterna om dig är lögner som förtalar dig. Jag lägger ut hela vår sms-konversation så att inga missförstånd ska kunna uppstå. (kl 17:23)
- - - - - - - - - -

Inga kommentarer: