söndag 6 mars 2022

Spännande siffror

» Ingenting har hänt.

Jag brukar inleda mina funderingar med anledning av väljarundersökningar med att ursäkta mig med att jag är en siffernisse. Statistik är spännande. Man kan bevisa det mesta med hjälp av statistik. I min ungdom var det meningen att jag skulle studerat Statistik vid Lunds Universitet. Dom planerna satte den svenska krigsmakten punkt för. Kanske bottnar min motvilja mot militären lite i denna förstörelse av mina framtidsplaner. Fast motståndare till militären var jag nog redan innan. Så när jag skyller på det så är det nog mest en efterhandskonstruktion. Men siffror, dom gillar jag.

Att inget händer är också av vikt
I morse såg jag de nya siffrorna från Svensk Väljaropinion för februari 2022. Svensk väljaropinion är en sammanvägning av ett antal olika väljarundersökningar som Kantar Sifo gör för Sveriges Radios Ekoredaktion. Siffrorna för februari publicerades alltså i morse. Slutsatsen man kan göra är att det inte hänt något! Den största förändringen är Liberalernas nedgång med 0,5 procentenheter. En förändring som ligger inom felmarginalen... Men man kan ju ändå ha lite funderingar och tyckerier?

Socialdemokraterna » » 30,4% (-0,1)
Moderaterna » » 21,0% (+0,2)
Sverigedemokraterna » » 19,4% (+0,2)
Vänsterpartiet » » 9,7% (±0)
Centerpartiet » » 6,9% (-0,1)
Kristdemokraterna » » 5,2% (+0,3)
Miljöpartiet » » 3,4% (+0,2)
Liberalerna » » 2,5% (-0,5))

Det har alltså i princip inte hänt något! Men, vi kan i varje fall notera att med dessa siffror som valresultat så kan Magdalena Andersson räkna med att hon kan sitta kvar som statsminister. De Rödgröna (S+V+C+Mp) får 50,4% medan den Brunblå sörjan (M+Sd+Kd+L) får ihop 48,1%. Nu åker ju, med dessa siffror, både Miljöpartiet och Liberalerna ut eftersom dom hamnar under 4%-spärren. Så segersiffrorna i Riksdagen för de Rödgröna över den Brunblå sörjan blir 47,0% mot 45,6%. Allt under förutsättning att inget händer med olika lojaliteter under tiden fram till valet och efter valet när det ska förhandlas fram vem som ska få förtroendet.

Socialdemokraterna +2,1 sedan valet 2018 borde ju faktiskt egentligen inte vara nöjda. Men faktum är att jag tror att S-strategerna gläds så länge man får ett större stöd än i valet 2018 och placerar sig över 30% och troligen kan sitta kvar som regeringsparti. Man är ju faktiskt den största vinnaren sedan valet 2018.

Gissa vilka som är glada
Moderaterna +1,2 sedan valet 2018 är nog missnöjda. Visst går det uppåt, men de trogna följeslagarna i Kristdemokraterna och Liberalerna har förlorat mer än vad Moderaterna vunnit. Dessutom ser det ut som om Ulf Kristersson misslyckas med sitt mål att bli statsminister. Ännu en period som gnällig oppositionsledare med en allierad som inte går att lita på är nog ingen drömsits för Uffe. Om han inte går självmant är det stor risk (sannolikhet...) att han får kicken.

Sverigedemokraterna +1,9 sedan valet 2018 gör nog inte Jimmie Åkesson nöjd. Han har siktat på att bli störst, nu är han inte ens störst inom den Brunblå sörjan. Dessutom har man ju misslyckats med att störta de förhatliga Socialdemokraterna. Kan det vara så att Jimmie tröttnar och lämnar över till någon annan? Det skulle faktiskt inte förvåna. Fast sådant brukar innebära slutet för populistiska missnöjespartier. Så kanske Jimmie stannar en period till?

Vänsterpartiet +1,7 sedan valet 2018 och dessutom upp en placering genom att man passerar Centerpartiet borde göra Nooshi Dadgostar nöjd. Men jag tror faktiskt att Vänsterpartiet satsar på ett valresultat över 10%. Vilket ju ligger inom felmarginalen! Intressant är också vilken roll Vänsterpartiet ska fortsätta spela. Lydigt röstboskap till en Socialdemokratisk minoritetsregering är nog inget som Magdalena Andersson ska ta för givet.

Centerpartiet -1,7 sedan valet 2018 bör inte göra Annie Lööf allt för nöjd. Och till detta degraderade till Sverige femte största parti. Finns det någon tillräckligt stor opposition inom Centern som är missnöjda med att Centern inte ligger på den borgerliga sidan? Eller är motståndet mot Sverigedemokraterna tillräckligt stort för att Centern ska bli kvar på den Rödgröna sidan. Kommer man att acceptera ett ökat inflytande för Vänsterpartiet? Jag är ju verksam i en kommun som styrs av just S+C+V. Dock i minoritet. Men här är muren mellan de borgerliga M+L+Kd å ena sidan och SD på andra sidan så stor att det inte är realistiskt med ett samarbete.

Miljöpartiet -1,0 sedan valet 2018 gör väl inte landets miljöpartister glada. Har Miljöpartiet spelat ut sin roll? Jag är splittrad i mina funderingar. Dels tycker jag faktiskt att det behövs ett miljöparti. Men samtidigt har dagens Miljöparti inte övertygat. I många kommuner och regioner runt om i landet har man valt sida och placerat sig på den politiska högerflanken. Något som INTE resulterat i någon framträdande miljöpolitik från dessa styren utan snarast ett Miljöparti som suddat ut sin själ.

Liberalerna -3,0% sedan valet 2018. Liberalerna har mer än halverats sedan valet och är verkligen illa ute allra längst ner i botten. Man är mandatperiodens största förlorare. Jag har svårt att se vad som ska få partiet att lyfta i opinionen. Att ytterligare ansluta sig till ett samarbete med M+Kd helt beroende av Sd kan i varje fall inte vara lösningen. Det ska bli spännande att se vad som händer fram till valet medan paniken sprider sig allt mer inom Liberalerna. För att inte tala om vad som händer med partiet efter valet om man åker ur Riksdagen med ett rejält dunder och brak med dessa katastrofsiffror.

Läs:
Svensk väljaropinion februari 2022. - Sveriges Radio

Inga kommentarer: