fredag 7 januari 2022

Moderat snilleblixt

» Glöm den.

Christian Sonesson är en av dessa moderna moderata politikerna i Sverige. Jag vill då påpeka att med ordet "moderna" menar jag inget som helst positivt. Sedan 2013 har han varit moderat kommunalråd i moderatghettot Staffanstorp här nere i Skåne. Där har han varit en ledande företrädare för den grupp inom Moderaterna som ser samarbete med Sverigedemokraterna som något positivt. Hans bror Carl-Johan Sonesson som är ordförande för regionstyrelsen i Region Skåne (även han moderat) har tillhört kritikerna av detta samarbete. Båda har ärvt sina moderata böjelser av pappa Carl Sonesson som tidigare varit regionstyrelseordförande i Skåne.

Hur som helst ser jag att Christian Sonesson nu fått en ny modern idé. Han har läst om det spännande begreppet Bitcoin och andra s.k. kryptovalutor. Nu vill han titta på och se om det kan vara en intressant idé om inte Staffanstorps kommun skulle kunna investera lite av sin pengar i just kryptovalutor. Det kan ju vara spännande och ge bra avkastning.

Christian Sonesson drömmer
Fast det är klart, det är ju inte direkt en "säker" investering. Om jag, med mina begränsade kunskaper i hur kommunerna ska förvalta sina pengar, får ha en åsikt så är det inte alls en bra idé. Kommuner ska INTE spekulera med kommuninnevånarnas pengar. Kommunerna ska placera eventuellt kapital på ett långsiktigt säkert sätt. Inte där det kan bli bäst utdelning på kort sikt utan där det garanterat inte förlorar sitt värde. Men, om jag får ha en gissning, så tror jag inte att Christian Sonesson bryr sig ett skvatt om vad jag tycker. Och det ska han naturligtvis inte heller bry sig om. Hade jag bott i Staffanstorp så skulle jag kanske ha ett litet inflytande. Men nu bor jag inte där så han har ingen anledning att bry sig om vad jag tycker.

Om jag förstått det hela rätt så har han bett om att få det hela utrett i varje fall. Så jag förutsätter att tjänstemännen ger kalla handen och att Christian sedan lägger ner sitt projekt.

Bitcoin och de andra kryptovalutorna har främst negativa effekter på vår värld. Det handlar ju dels om att det är svårt att spåra transaktionerna vilket har gjort det till ett utmärkt investeringsobjekt för kriminella och andra med svarta pengar. Hur stor andel av alla slantarna som är illegala och hur stor andel som är legala är svårt att veta. Eftersom dom inte går att spåra så är det ju svårt att veta. Det är ju liksom inte så att skattemyndigheter runt om i världen eller polisen runt om i världen kan hålla koll på slantarna.

Ett annat bekymmer med kryptovalutorna är att det är en ytterst miljöskadlig verksamhet. "Pengarna" skapas genom enormt energikrävande datorberäkningar (be mig inte förklara bättre, för det kan jag inte). Och sedan kräver alla transaktioner som sker ännu mer datorkapacitet, dvs elförbrukning. Handeln med de två största kryptovalutorna beräknas orsaka utsläpp på 120 miljoner ton koldioxid per år. Finansinspektionen och Naturvårdsverket har gjort den beräkningen att det motsvarar 100 miljoner flygresor mellan Sverige och Thailand. Dom kräver som en effekt av detta att utvinningen av kryptovalutor helt enkelt förbjuds inom EU. Den elektricitet vi har kan användas på vettigare sätt än att hjälpa kriminella (och Christian Sonesson) att placera sina pengar.

Som en annan jämförelse kan vi se att du kan köra med en elbil 44 varv runt jorden med samma energiförbrukning som det krävs för att utvinna en Bitcoin. Kanske är det så att det finns anledning att spara lite på elströmmen så att priserna inte stiger ännu mer för oss andra. Vi har billig el i Sverige så det är attraktivt att placera datorhallar i norra Sverige. Men låt den el som produceras användas till vettigare saker än att hjälpa kriminella och skattebrottslingar att gömma undan sina pengar.

Och Christian Sonesson kan komma på någon annan ny spännande och spekulativ tanke.

Läs:
Håll tassarna borta från kryptovalutan. - Aftonbladet ledare

Inga kommentarer: