tisdag 19 januari 2021

Flygets glansperiod är över

» Håll er på marken.

Flygets miljöproblem och till detta Coronapandemin har drabbat flyget hårt. Under förra året var flygresandet i Sverige nere på siffrorna från tidigt 80-tal. Helt plötsligt är man tillbaka 40 år i tiden. Många svenska flygplatser är hotade. Kommunerna är inte längre villiga att pumpa in miljonbelopp i verksamhet som går med dunderförluster för att en liten grupp ska kunna flyga till Stockholm. Och, inte är villiga att betala de verkliga kostnaderna.

Flygutsläpp
Här i Nordvästra Skåne var flygplatsen i Ängelholm hotad eftersom byggbolaget PEAB som ägde och drev flygplatsen inte längre ville vara med. Till slut lyckades man lura de flesta kommunerna i NV-Skåne att hosta upp pengar och köpa flygplatsen. Jag skriver lurade eftersom vad kommunerna köpte var det konkursmässiga bolaget som drev flygplatsen. Alla fasta tillgångar, som byggnader och mark, behöll PEAB. Och hyr nu ut till det kommunägda flygplatsbolaget. De berörda kommunerna (min egen kommun Åstorp ställde lyckligtvis inte upp på affärerna) betalade 20 miljoner kronor för att konkursmässigt företag och stoppade in ytterligare 30 miljoner för att hålla bolaget flytande en tid.

Motivet för att rädda flygplatsen var att näringslivet i Nordvästskåne behövde flygplatsen hävdade man. Tidningen HD gjorde nyligen en liten enkät bland företagen i NV-Skåne för att utröna om dom var intresserade av att gå in och hjälpa till med att rädda flygplatsens framtid. Intresset var inte särdeles stort!

Coronakrisen har haft det positiva i att vi lärt oss att träffas och diskutera digitalt. Man behöver inte flyga till Stockholm för att gå på sammanträde några timmar och sedan flyga hem igen. Behovet av flygresor har minskat rejält. Och det kommer inte att återvända till det gamla intresset.

Insikten om att det är dags att lägga ner Bromma flygplats blir allt mer spridd. Flygbolaget BRA:s ägare Pehr G Braathen har nu ändrat åsikt. Det är lika bra att lägga ner Bromma medger han. Ett minskat flygande under överskådlig framtid innebär att det inte finns behov av både Arlanda och Bromma. Ägaren statliga Swedavia har konstaterat att det är dags att lägga ner Bromma. Människor som bor runt om flygplatsen (som alltså ligger mer eller mindre mitt i bebyggelsen) ser med glädje fram emot en nedläggning.

Andra som bytt åsikt är t.ex. Stockholms Handelskammare. Som nu lutar åt att det är bättre att satsa på Arlanda och låta Bromma falla i glömska. Ett av kraven man har är att Trafikverket ska köpa in järnvägen ut till Arlanda för att få ner biljettpriserna.

Stanna på marken. Sätt stopp för miljonrullningen till en miljöskadlig verksamhet. Låt de som tvunget vill flyga betala vad det kostar.

Läs:
Flygresandet föll tillbaka 40 år i fjol. - Svenska Dagbladet
Flygresandet i Sverige under 2020 – tillbaka på nivåer från tidigt 80-tal. - Dagens Juridik
Näringslivstoppar tveksamma till att bli delägare i flygplatsen. - Helsingborgs Dagblad (låst artikel)
Flygbolagsägare vill stänga Bromma – politiker håller inte med. - Dagens Nyheter

Inga kommentarer: