söndag 10 januari 2021

Komik på hög nivå

» Sveriges världsunika Marknadsskola.

Barbara Bergström som blivit mångmiljonär på Internationella Engelska Skolan går i en debattartikel i Aftonbladet till storms mot det hon kallar Flumskolan och passar samtidigt på att författa en reklamfolder för sin egen skola. Fast det är klart, frågan är hur mycket hennes skola det är. Hon har väl sålt det mesta av koncernen till amerikanska riskkapitalister?

Svensk Friskola är inte längre en Undervisningsskola utan en Marknadsplats där riskkapitalister går in och investerar pengar för att kortsiktigt göra en förtjänst innan man säljer vidare till andra investerare.

Barbara Bergström gläds åt att hon nu snart ska kunna sätta betyg på sina elever från det att dom går i 4:e klass. Hon menar att det är det enda sättet att berätta hur det går i skolan. Är det så att lärartätheten inte är tillräckligt hög för att lärarna ska kunna ge den informationen till elever och föräldrar på ett mer beskrivande sätt än en siffra eller bokstav?

Skolan är skyldig att hålla elever och föräldrar informerade. Detta ska ske kontinuerligt. Ett betyg i form av siffror eller bokstäver är inte tillräckligt bra information. Det kan dessutom många gånger göra mer skada än nytta om det inte åtföljs av en förklaring.

Girig riskkapitalist som investerat i svensk friskola
Antagligen är det så att Barbara Bergström känner att det börjar brinna under fötterna. Allt fler börjar inse att det unika svenska Friskoleexperimentet med total marknadsanpassning har misslyckats. Sverige är unika i hela världen som accepterar att skolor som helt finansieras med skattemedel får plocka ut hur hög vinst som helst till ägarna. Detta har resulterat i att svenska Friskolor jämfört med kommunala skolor har lägre lärartäthet. Man har färre behöriga lärare anställda. Man har sämre tillgång till annan personal på skolorna. Man har mindre klassrum. Man har mindre yta utomhus per elev, alltså skolgårdar. Personalen ligger lägre lönemässigt.

Men det är ju så att ska det bli pengar över till vinst åt ägarna så måste man ju dra in på kostnaderna. Det har dessutom avslöjats hur bland annat Barbaras egen IES krävt speciella förmåner från kommunerna i form av hyresrabatter osv för att etablera sig. Allt för att hålla kostnaderna nere så att vinsten kan hållas uppe.

Andra länder undrar vad vi sysslar med i Sverige?

Undersökningar har visat att elever i friskolor har högre betyg än i kommunala skolor jämfört med resultaten på de Centrala prov som genomförs. Det har också visat sig att elever från friskolor som antagits till högre utbildningar klarar dessa sämre än elever från kommunala skolor med jämförbara betyg.

Ska man locka elever så får man ju locka med högre betyg. Får man inte tillräckligt många elever uteblir ju vinsten. Det är helt enkelt dags att genomföra en radikal reform av den svenska friskolan. Den har inte blivit vad som utlovades när den genomfördes.

Det skulle växa upp skolor med alternativa undervisningsmetoder, det skulle räddas små byskolor. Det skulle helt enkelt finnas en mer varierad skola. Resultatet har snarast blivit en koncentration till ett antal riskkapitalägda skolkoncerner som försöker plocka ut så stor vinst till ägarna som möjligt. Där Marknaden är viktigare än Undervisningen.

Det mest alternativa är väl Internationella Engelska Skolan. Istället för att undervisa på det svenska modersmålet i en svensk skola ska det vara fint och undervisas på engelska. Jag som alltid trodde att det var det svenska språket som var viktigast! I Sverige talar man svenska, som en borgerlig politiker uttryckte det en gång. Fast det gällde tydligen inte i skolan...

Den här debattartikeln är humor på högsta nivå!

Läs:
Flumskolan har fel – betyg är bra för barn. - Aftonbladet debatt
Kampen om skolbolagen. - Helsingborgs Dagblad (låst artikel)

Inga kommentarer: