fredag 6 november 2020

Var är ni?

» Upptagna politiker!

För mer än två veckor sedan tyckte jag till om EU:s diskussion om att förbjuda användande av ord som "korv", "hamburgare" om varor som inte innehåller kött utan istället vegetariska alternativ till detta. Samma diskussion fördes om olika mjölkersättningar som inte heller skulle få använda ord som "mjölk" i namnet om det inte var animalisk mjölk.

En diskussion som jag uppriktigt sagt tycker är hellöjlig. Den som ser en korv som heter "Vegetarisk korv" tar väl för fasiken inte miste! Men EU-Parlamentet tog upp frågan till omröstning. En omröstning som tydligen slutade med ett förbud när det gäller mjölkprodukter men inte när det gäller köttprodukter.

En äkta rød dansk pølse
Jag skrev ett mejl till samtliga svenska EU-Parlamentariker och undrade hur just han/hon röstat i de båda frågorna och hur man motiverade sina röster. Det är alltså mer än två veckor sedan. Jag skickade mina mejl till deras officiella EU-adress som EU-Parlamentet informerar om. Ett av mejlen kom i retur med mottagare okänd men jag skickade då mejlet istället till den officiella adress som det aktuella partiet publicerar.

Efter en vecka hade jag fått svar från 4 av de svenska parlamentarikerna. Dom är totalt 21! Nu efter dryga två veckor är det fortfarande bara dessa fyra som svarat. Övriga har inte hört av sig alls. Det ska påpekas att samtliga fyra som svarat har inte gjort detta personligen utan svaret kommer från deras kansli. Alla parlamentarikerna har ju tillgång till hjälp. Något som jag fullt ut accepterar.

Men som sagt. Fyra har svarat medan de övriga 17 inte har hört av sig.

Tyvärr är detta ett resultat som jag vant mig vid när det gäller att kontakta politiker eller de politiska partierna. Man verkar vara väldigt upptagna med annat än att hålla kontakt med väljare. Jag har kontaktat partier eller enskilda partiföreträdare många gånger i olika frågor under årens lopp. Och den vanliga reaktionen är - Noll! Totalt ointresse! Ibland har jag fått svar efter att ha skickat en påminnelse efter någon månad. Oftast inte. Vid något tillfälle har jag fått svar efter en tredje påminnelse. Men tyvärr är min erfarenhet att politiker och politiska partier är totalt ointresserade av hålla kontakt med väljarna.

Eller är det så att det väller in synpunkter och frågor i en omfattning som gör att dom inte har tid att besvara alla? Kan det vara så att svenska folket är så engagerade att man i tid och otid kontaktar politikerna via brev och mejl med frågor om hur dom resonerar och vad dom tycker?

Jag är ledsen, men jag tvivlar på det senare. Tyvärr befarar jag att politikerna och partierna mellan valen är allt för ointresserade av att bry sig. Om det inte handlar om rena hyllningsmejl alltså.

Det ska kanske påpekas att de fyra som svarat (via sina sekreterare) är de tre från Miljöpartiet (Alice Bah Kuhnke, Pär Holmgren och Jakob Dalunde) och en från Kristdemokraterna (David Lega). Miljöpartisterna anser att förslaget om förbud är helt fel medan Kristdemokraterna inte anser att det är en fråga för EU-Parlamentet. Dessa fyra har alltså röstat Nej till förslagen om förbud.

Övriga 17? Ingen aning vad dom sysslar med. Men besvikelsen från min sida är svår. Jag skickar i dag en påminnelse, så får vi se om det får någon effekt.

Inga kommentarer: