måndag 16 november 2020

BankID-raseriet

» Jag blir förtvivlad

I dag ska jag vara riktigt gnällig och förbannad. Egentligen är jag inte speciellt irriterad rent allmänt. Men på ett område ökar min irritation allt mer. Nämligen det BankID-raseri som sprider sig allt mer. Visst kan det vara praktiskt att kunna identifiera sig snabbt och behändigt på nätet och få alla möjliga ärenden utförda.

Men, det finns stora grupper som inte kan få ett BankID av olika skäl. Och när allt fler verksamheter kräver ett BankID för att kunna få service så utestänger man stora grupper från dessa möjligheter och från alla möjliga sorters service. Men det verkar dessa myndigheter och företag strunta fullständigt i. Det är främst gamlingar och funktionshindrade som drabbas så det är väl inte så viktigt.

Så låt mig ta några exempel.

BankID
Jag sköter min 99-åriga mammas ekonomi mm via en fullmakt. Banken har fått en fullmakt så istället för att hon har en egen bankinloggning så dyker hennes konto upp när jag loggar in på banken. Varje månad får hon hemskickat från banken ett kontoutdrag som visar vad jag gjort på hennes konto. Men eftersom hon inte har någon egen bankinloggning hos någon av de stora bankerna så kan hon ju inte heller få något BankID. Jag har en fullmakt inlämnad på apoteket så att jag kan hämta ut hennes mediciner. Vi kunde tidigare lämna in en blankett på Vårdcentralen när hon behövde få något av sina recept förnyade. Detta har nu VC avskaffat och istället ska man logga in på 1177 och där markera vilka recept man vill ha förnyade. Problemet är att för att kunna logga in på 1177 måste man ha BankID! Vilket alltså mamma inte har och inte kan få. Det har blivit lite bökigare för mamma, och säkert många andra äldre, att få sina recept förnyade. Men det är kanske praktiskt för Vårdcentralen...

Tidigare kunde jag med lösenord logga in på Telias Mina sidor för att sköta mammas telefoniärenden. Under en lång tid har möjligheten att logga in med lösenord inte fungerat, och nu meddelar Telia att det bara är BankID som gäller. Vilket alltså mamma inte har. Vi har under en tid försökt att få hennes telefonräkning via autogiro. Men än så länge har detta inte lyckats. Så hon får betala 49 kronor extra varje månad bara för nöjet att få en faktura på några hundralappar. Nu har vi lyckats få en blankett från fakturaavdelningen att fylla i. Vi får se om det fungerar nu.

Min 90-åriga svärmor avled för några månader sedan. Hon har fått besked om att hon ska få en summa pengar återbetalda från Telia. Eftersom hon inte haft fakturan på autogiro ska hon logga in med BankID och berätta vart pengarna ska betalas. BankID som hon alltså inte hade och följaktligen inte har. Jag tog mig omaket att leta upp en Teliabutik för att försöka lösa problemet (dom gömmer den numera ute i ett enormt externa köpcentrum där man går vilse). Jag fick då beskedet av en vänlig tjej att hon skulle meddela fakturaavdelningen att dom skulle ringa min svägerska (som skötte ekonomin) så skulle det lösa sig. Min svägerska hade en lapp redo med min svärmors bankkonto som fortfarande är kvar i avvaktan på att boutredningen ska bli klar. Fakturaavdelningen ringde vid utlovad tid, och meddelade att dom bara kunde ta emot konto om man loggade in med BankID! Det får bli en ny utfärd till detta vidriga köpcentrum för ett nytt samtal. Annars få vi väl skänka pengarna till Telia. Dom behöver dom nog för att utveckla nya tekniska finesser.

Arg
Min 90-åriga svärfar har nu fått plats på ett äldreboende. Han har fått med sig en mobiltelefon med kontantkort som funnits just för att kunna ta med vid sjukhusvistelser och liknande. Telefonen har bytts ut till Doros allra enklaste variant så att han bara genom att trycka på A, B eller C där det står ett namn till min svägerska, min hustru (och till mig) för att ringa oss. På så sätt ska han med hjälp av personalen kunna hålla kontakt med sina båda döttrar. Men det är ju ett kontantkortsabonnemang så vi får hålla koll på att det finns pengar. Detta kan man ju enkelt göra genom att logga in på Mina sidor. Det är bara det att numera kan man bara göra detta med BankID. Och min svärfar har inget och kan inte få något BankID! Han skulle också kunna ringa upp och få besked om summan automatiskt. Men det klarar han inte av. Återstår att ringa kundtjänst och sitta i kö i en timme eftersom det var 89 före i kön. Och medan man sitter i kön få veta att man kan få ärendet snabbare uträttat om man loggar in med BankID... Man kan också logga in på Mina sidor (Mitt Telia heter det) och teckna ett fast abonnemang. Fast som sagt, det krävs BankID för det! Att få det ändrat via ett besök i butik eller via telefon kräver en fullmakt från Jan. Och det är det vi nu håller på att försöka ordna, men det är liksom besöksförbud på boendena!

Min son har ett funktionshinder, han är autistisk. Jag har ett beslut om att jag är God Man för honom. Vilket ger samma effekt på banken. Dvs Kimmy har ingen egen bankinloggning utan hans konto finns på min bankinloggning. Jag ska sedan varje år redovisa för Överförmyndaren hans ekonomi och vad jag i övrigt gjort för att tillvarata hans intressen. Ingen bankinloggning - inget BankID! Han ska nu flytta in på ett LSS-boende och vi ska köpa möbler och en massa annat. Vi försökte först att köpa via faktura, men det visade sig att för att kunna göra detta så krävdes det inloggning med BankID! Som alltså min son inte har och inte kan få. Jag får ju inte blanda ihop hans ekonomi med min egen, så jag kan ju inte bara betala själv och sedan föra över pengar. Han måste betala själv. Sedan försökte jag använda det bankkort som han har. Detta kort är spärrat för Internetköp av säkerhetsskäl. För att ändra detta krävs inloggning med BankID! Vilket han alltså inte har och inte kan få.

Min hyresvärd har på hemsidan en möjlighet att enkelt göra en felanmälan och liknande. Det är bara det att för att kunna logga in på Mina sidor hos hyresvärden krävs inloggning med BankID. Jag har det själv så för mig är det inget problem. Men det är ju tur att inte min mamma osv bor hos den hyresvärden.

BankID är ett praktiskt sätt att på ett säkert sätt identifiera sig. Tyvärr har det ju också visat sig vara en bra metod att lura av gamlingar sina pengar. Äldre som trots allt kunnat skaffa sig BankID och som klarar av det. Någorlunda! Men riskerna för bedrägerier är stora för "lättlurade" äldre. Det känns lite som om alla dessa gamla, kanske dementa, eller funktionshindrade bara är till besvär. Det hade varit bättre om vi inte hade dom. Men dom finns, och dom är många. Men det struntar företag och myndigheter i. Dom är väl inte tillräckligt köpstarka för att bry sig om?

Jag vill poängtera att min 99-åriga mamma är inte dement. Snarast känns det som om hon har ett bättre minne än mig. Men hennes IT-kunskaper och fingrar klarar inte av några tekniskt avancerade apparater.

Bekämpa BankID-raseriet!

Inga kommentarer: